Tuhat kohtuuhintaista vuokra-asuntoa - liitot mukana asuntorahastossa

– Vuokra-asuntopula on todellinen ongelma, jonka ratkaisussa haluamme olla aktiivisia ja toimia pitkäjänteisesti. Mitä monipuolisemmin alalla on toimijoita, sitä enemmän saadaan aikaiseksi, Pron talousjohtaja Salenius toteaa.

Tuhat kohtuuhintaista vuokra-asuntoa - liitot mukana asuntorahastossa

Julkaistu 13.12.2016 klo 12:00

Pro Uutiset

Ammattiliitot Julkisten ja hyvinvointialojen liitto (JHL) ja Palvelualojen ammattiliitto (PAM), Ammattiliitto Pro ja Tehy alkavat sijoittaa yhteiskunnalliseen asuntorahastoon. Liitot sijoittavat rahastoon, jonka perustaa rahoituspalvelua ja varainhoitoa tarjoava Taaleri.

Tavoite on rakennuttaa tuhansia kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja suomalaisiin kasvukeskuksiin.

–  Asuntojen hinnat ja vuokrat nousevat tarjonnan puutteen vuoksi. Työvoiman liikkuvuus on heikkoa, sillä asumisen kalleus vaikeuttaa paikkakunnan vaihtoa. Erityisesti perheillä, yksin asuvilla, matalapalkka-aloilla työskentelevillä sekä muualta kasvukeskuksiin muuttavilla on vaikeuksia asunnon löytämisessä. Vastaamme yhdessä ammattiliittojen kanssa näihin asumisen ongelmiin tuomalla aidosti kohtuuhintaisia uusia vuokra-asuntoja, joita vuokramarkkinoilla eniten kaivataan, Taalerin kiinteistösijoituksista vastaava johtaja Jouni Alho sanoo

Miksi Ammattiliitto Pro lähti mukaan hankkeeseen, Pron talousjohtaja Jani Salenius?

– Vuokra-asuntopula on todellinen ongelma, jonka ratkaisussa haluamme olla aktiivisia ja toimia pitkäjänteisesti. Mitä monipuolisemmin alalla on toimijoita, sitä enemmän saadaan aikaiseksi, Salenius toteaa.

– Sijoittajajoukko jakaa arvomme ja ovat hyviä yhteistyökumppaneita. Taaleri on puolestaan varainhoitotalo, jolla on kykyä toteuttaa hanke, Salenius arvioi.

Ammattiliitot sijoittavat rahastoon VVO:lta vuonna 2016 saamiaan osinkoja. Liitot saivat miljoonaosingot asuntokaupasta, kun VVO myi 8 000 Ara-asuntoa Y-Säätiölle vuonna 2015.

Mahdollisuus 3 000 asuntoon

Pitkän aikavälin tavoite on kerätä rahastoon noin 50 miljoonan euron pääoma. Yhdessä lainarahoituksen kanssa rahaston koko voisi kasvaa yli puoleen miljardiin euroon. Asuntojen määrä voisi siten nousta noin 3 000:een.

– Ensivaiheessa arvioimme rahaston pääoman suuruudeksi 15–20 miljoonaa euroa. Lainoitettuna rahasto voisi rakennuttaa runsaat 1000 asuntoa. Asuntokannan kasvattamiseen vaikuttaa se, minkälaista rahoitusta meillä on mahdollista saada. Pyrimme lainoittamaan merkittävän osan hankkeista ARA:n lainoilla, Alho kertoo.

Asumisen rahoitus-ja kehittämiskeskuksen (ARA) tukilainoissa on valtion lainatakaus, mikä mahdollistaa yli 90 prosentin velkaosuuden käytön uudiskohteissa. Erityisesti alkuvaiheessa lainarahoitus haetaan muista lähteistä.

Taaleri Vuokrakoti Ky -rahaston toimikausi on kymmenen vuotta. Toimikautta voidaan jatkaa yhden tai useamman kerran. Rahaston vuotuinen tuottotavoite sijoittajille on noin 3,5–4,25 prosenttia. Rahaston rakennuttamien asuntojen vuokrataso vertautuu kunkin alueen tuetun asumisen hintatasoon.

–Asuntojen alempien vuokrien vuoksi sijoittajien saama tuotto on alle markkinatason. Se on kuitenkin nykyisessä markkinatilanteessa kohtuullinen verrattuna esimerkiksi talletusten, valtion lainojen sekä matalariskisten yrityslainojen tuottotasoihin. Myös me hoidamme rahastoa tavanomaista alemmalla palkkiolla. Tuottopalkkioita emme ota rahastosta lainkaan, Taalerin kiinteistösijoituksista vastaava Alho toteaa.

Uusien asuntojen tuotantokustannusten osalta tavoitteena on rakennuttaa asuntoja 2 500−3 000 euron neliöhinnalla. Asunnot rakennetaan käyttäen uusia rakennusmenetelmiä, kuten moduulirakentamista tai CLT-elementtejä. Rahastolla on tarkoitus myös kannustaa kuntia osallistumaan talkoisiin edullisen tonttimaan lisäämisellä.

– Tavoitteena on rakentaa koteja, joissa on tehokkaat asuntopohjat ja käytännölliset yleiset tilat yhteisölliseen asumiseen. Rakennettavissa asuinkiinteistöissä käytetään energiatehokkaita ratkaisuja, kuten aurinkosähköä, maa-, ilma tai vesilämpöä sekä matalan sähkönkulutuksen kodinkoneita ja valaistusta, Jouni Alho Taalerista kertoo.