Turun telakan saama risteilijätilaus todistus suomalaisesta osaamisesta

Meyerin telakalla Turussa valmistuu risteilijöitä.Kuva: Meyer
KirjoittanutPro Uutiset
Meyerin telakalla Turussa valmistuu risteilijöitä.Kuva: Meyer
Pro pitää Turun telakan saamaa risteilijätilausta tärkeänä paitsi meriklusterille myös koko Suomelle. Nyt on huolehdittava alan osaamisesta, koulutuksesta ja innovaatioista.

Turun telakka ja Royal Caribbean Cruises -varustamo allekirjoittivat sopimuksen uudesta Icon-luokan risteilyaluksesta. Sen on määrä valmistua vuonna 2027. Tilaus pitää sisällään option kahdesta lisäaluksesta.

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää sopimusta tärkeänä paitsi meriklusterille myös koko Suomelle. Tilauksen työllisyysvaikutuksen lasketaan olevan 13 000 henkilötyövuotta.

- Tilauksen työllistävä vaikutus meriklusterille on todella merkittävä, myös kansantalouden kannalta. Ympäröivään infrastruktuurin tulee yli 20 000 työpaikkaa. Nämä ovat maailman suurimpia ja kalleimpia riistelijöitä, ja niissä oleva tekniikka on korkeatasoisempaa kuin missään muussa tuotteessa maailmalla.

Meyer Turku on maailman suurimpia ja edistyksellisimpiä suurten risteilyalusten ja matkustaja-autolauttojen valmistajia. Malinen korostaa suomalaisen osaamisen merkitystä ja verkosto-osaamista. Telakkateollisuudessa avainasemassa ovat koulutus, osaaminen ja innovaatiot. Alan osaaminen on säilytettävä Suomessa.

- Olemme maailman parhaita laivanrakentajia: alan osaaminen on meillä ylivoimaista kaikilla kansainvälisillä mittareilla mitattuna. Nämä ovat tuotteita, joissa yritysverkosto tuottaa 75 prosenttia koko tuotteen arvosta. Kyse on siitä että, Meyer ja suomalainen meriteollisuus kykenevät hallitsemaan valtavaa yritysverkostoa ja tekemään sen kanssa yhteistyötä, Malinen lisää.

Turun telakalla rakennetaan parhaillaan Icon-luokan toista ja kolmatta alusta. Ne luovutetaan Royal Caribbeanille vuosina 2025 ja 2026. Meyer Turku työllistää yhteensä noin 2400 henkeä.

Toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo kertoo, että tunnelmat työpaikalla ovat odotetusti tyytyväiset.

- Onhan tätä mediassa spekuloitu, joten uutista uudesta tilauksesta osattiin odottaa ja nyt se varmistui. Merkitys on iso. Tämä takaa töitä joksikin aikaa meille ja koko verkostolle, eli kaikille, jotka tekevät töitä tai toimittavat tavaraa meille, Salo toteaa.