Työnantajan piti maksaa monta vuotta lomautettuna olleelle Pron jäsenelle irtisanomisajan palkka

Pitkään lomautettuna ollut Pron jäsen irtisanoutui ja käräjäoikeus velvoitti työnantajan maksamaan hänelle irtisanomisajan palkan 12 561 euroa. – Lomautustilanteessa kannattaa pitää huolta omista oikeuksistaan, Pron juristi sanoo.

Julkaistu 09.05.2023 klo 09:14

Työnantaja lomautti Pron jäsenen useammaksi vuodeksi. Lopulta jäsen itse irtisanoutui ja vaati Pron avustuksella irtisanomisajan palkkaa. Työnantaja ja Pron jäsen olivat eri linjoilla siitä, oliko jäsen irtisanoutunut heti lomautuksen alettua vai lomautuksen kestettyä yli 200 päivää. Pron mielestä työnantaja oli jättänyt jäsenen roikkolomautetuksi ja yritti välttää irtisanomisajan palkan maksamista. Ratkaisua haettiin Helsingin käräjäoikeudesta.

– Käräjäoikeus päätti eduksemme, että työntekijä oli irtisanoutunut lomautuksen kestettyä yli 200 päivää. Työnantajan piti maksaa irtisanoutuneelle Pron jäsenelle irtisanomisajan palkka, vuosilomakorvaus ja odotusajan palkka, työriitaa hoitanut Pron juristi Jonna Riiali kertoo.

Roikkolomautetulle pitää maksaa irtisanomisajan palkka, jos hän irtisanoutuu

Riialin mukaan lomautettu työntekijä voi irtisanoa työsopimuksensa ja saada korvauksen, kun lomautus on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään 200 päivää. Tällaisia yli 200 päivää kestäviä lomautusta kutsutaan roikkolomautuksiksi. Korvauksen on vastattava palkkaa, joka maksetaan työnantajaa sitovan irtisanomisajan mukaisesti.

– Lomautustilanteessa kannattaa pitää huolta omista oikeuksistaan ja tarvittaessa olla yhteydessä liittoon, jos tilanteessa jokin epäilyttää, Riiali kannustaa.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.