Hyppää pääsisältöön

Työttömistä prolaisista noin 60 % täytti aktiivisuusehdon

Lataa Ammattiliitto Pron mobiilisovellus
Lataa Ammattiliitto Pron mobiilisovellus
Työttömyyskassa Pron työttömyysturvan hakijoista noin 60 prosenttia täytti aktiivisuusehdon. Kassa kehittää jatkuvasti palveluitaan ja jäsen voi seurata omaa aktiivisuuttaan helposti suoraan älypuhelimestaan.

Pro Uutiset

Työttömyyskassa Pron työttömyysturvan hakijoista ensimmäisellä tarkastelujaksolla noin 60 prosenttia täytti aktiivisuusehdon. Se tarkoitti, että noin 40 prosentilla työttömyyskorvaus pieneni 4,65 prosenttia.

Kassanjohtaja Mervi Ruokolan mukaan määrä on pysynyt myös toisella tarkastelujaksolla samalla tasolla.

– Toki määrät elävät koko ajan jäsenten tilanteiden muuttuessa. Jäsen on voinut esimerkiksi hakeutua koulutukseen, tehnyt keikka- tai osa-aikatyötä, aloittanut yritystoiminnan tai työllistynyt.

Kassanjohtajan mukaan on mahdoton arvioida, onko aktiivimallilla ollut merkitystä suuntaan tai toiseen.

Hyvä työllisyystilanne vaikuttaa kuitenkin työllistymiseen huomattavasti aktiivimallia enemmän. Tällä hetkellä prolaisten työttömyysaste on mittaushistorian alhaisin eli 5,7 % ja työttömyys on vähentynyt lähes 20 prosenttia verrattuna vuoteen 2016.  Prolaisten työllisyys alkoi kasvaa keväällä 2015.

Kassan sähköinen asiointi auttaa seuraamaan aktiivisuutta

Muuttuvassa lainsäädännössä Työttömyyskassa Pro kehittää jatkuvasti sähköisiä palveluitaan. Suomen ripeimpiin kuuluvan työttömyyskassan uusin uudistus tuli keväällä.

– Kassan uudistuneessa sähköisessä asioinnissa jäsen voi helposti seurata työttömyysturvalaissa tarkoitettua aktiivisuuttaan, kertoo kassan palvelupäällikkö Petri Nyyrölä.

Asioinnissa onnistuu helposti myös kaikkien hakemusten ja liitteiden lähettäminen, hakemusseuranta, maksuhistorian tarkastelu sekä viestittely etuuskäsittelijän kanssa. Uudistuksessa huomioitiin myös mobiilikäyttäjät.

– Palvelu on tehty jäsen edellä ottaen huomioon erilaiset päätelaitteet. Kassan kanssa asiointi hoituu helposti älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella vuorokauden ympäri. Sähköisen asioinnin suuresta suosiosta huolimatta olemme pitäneet myös puhelinpalvelun palvelutason korkealla, jotta jokainen jäsen voi valita haluamansa yhteydenottotavan, kertoo Nyyrölä.

Viikkotasolla kassa antaa jäsenneuvontaa työttömyysturva-asioissa reilu 200 henkilötyötuntia pelkästään puhelimitse.