Hyppää pääsisältöön

UPM:n toiminta herättää huolta kansainvälisesti

Tukkipino ruotsalaisessa metsässä, mäntyjä. Taustalla metsäkone.
UPM:n toimet herättävät huolta kansainvälisesti. Uruguayn paperiliitto kysyy, miten on mahdollista, että UPM pyrkii rikkomaan työnantajien ja työntekijöiden pitkän neuvotteluperinteen.

UPM:n toiminta herättää huolta kansainvälisesti

Julkaistu 09.12.2021 klo 09:00
Kuvaaja Shutterstock

Uruguayn paperiliitto FOPCU on erittäin huolissaan Suomen yleisestä työmarkkinatilanteesta ja etenkin UPM:n neuvottelutilanteesta Suomessa.

Uruguayn paperiliitto, johon myös maan UPM:n tehtaan työntekijät kuuluvat, ovat lähettäneet UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesoselle kirjeen. Siinä ne ihmettelevät, miten on mahdollista, että yhtiö pyrkii rikkomaan pitkän työnantajien ja työntekijöiden neuvotteluperinteen, joka on johtanut molempia osapuolia huomioiviin sopimuksiin Suomessa läpi vuosikymmenten.

Liitto on myös huolissaan siitä, onko yhtiö muuttamassa toistaiseksi hyvää yhteistoimintaansa Uruguayn työntekijöitä kohtaan, pyrkiessään rikkomaan yhteisesti hyväksi todettua tapaa neuvotella kollektiivisesti työsuhteiden ehdoista.

Vääntöä työehtosopimuksesta myös Uruguayssa

Uruguayn tehtailla on suuri merkitys UPM:n sellutuotannossa. UPM:llä on Uruguayssa kaksi sellutehdasta. Fray Bentosin tehdas tuottaa 1,3 miljoonaa tonnia sellua vuodessa. Se työllistää suoraan 200 henkilöä ja alihankinnan kautta yli 800 henkilöä. Rakenteilla olevasta Paso de los Torosin tehtaasta tulee vieläkin suurempi, sen tavoitteena tuottaa 2,1 miljoonaa tonnia eukalyptussellua vuodessa. Suomessa UPM:llä on kolme sellutehdasta, joiden vuosituotanto yhteensä noin 2,5 miljoonaa tonnia.

Uruguayn paperiliito FOPCU on työehtosopimuksen sopijaosapuolena Fray Bentosin tehtaalla. Paso de los Torosin tehtaan osalta UPM ehdotti, että työehdoista sovittaisiin vain yksilötasolla. Pitkien neuvottelujen jälkeen FOPCU onnistui tänä syksynä sopimaan sinnekin kollektiivisen työehtosopimuksen, jonka mukaisesti tehtaan tulevat työntekijät palkataan.

Lue kannanotto käännöksineen tästä