Urapalvelut auttavat omannäköisen elämän löytämisessä

sari nordström
Pron jäsenet pääsevät nauttimaan kattavista urapalveluista vain jäsenmaksun hinnalla – jokaisen tarpeisiin ja mielenkiinnon kohteisiin löytyy koulutusta ja sparrausapua. Sari Nordström sai vahvistusta urahaaveisiinsa valmennuksesta.

Urapalvelut auttavat omannäköisen elämän löytämisessä

Julkaistu 19.01.2022 klo 15:40
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Sari Nordströmin kotialbumi

Työn merkityksellisyys oli yksi tärkeimmistä syistä Sari Nordströmin alanvaihdossa. Työ vaatetusalalla ei enää tuntunut itselle sopivalta. Mielekkyys puuttui, sillä kukaan ei tarvitse koko ajan uusia vaatteita, ja ala on ympäristön kannalta haasteellinen. Lisäksi  työpaikoilla tuntuivat vallitsevan viidakon lait.

Nordström hyödynsi Pron henkilökohtaista uravalmennusta asioita miettiessään ja sai vahvistusta urahaaveisiinsa.

– Valmennuksesta saa sparraus- ja keskusteluapua. On hyvä, että voi kertoa haaveistaan puolueettomalle henkilölle, jolla ei ole ennakkokäsityksiä.

Muutosprosessi kesti viitisen vuotta. Hän alkoi opiskella palvelumuotoilua ja noin vuosi sitten toteutti pitkäaikaisen haaveen aikuispedagogiikan opinnoista yliopistossa. Nyt Nordström työskentelee työllisyyden kuntakokeilussa Espoon kaupungilla uravalmentajana.

- Muotoiljataustasta on äärettömän paljon apua nykyisessä työssäni. Asiakkaan prosessi on palvelumuotoilua.

Nordström määritteli itseään pitkään ammatti-identiteetin kautta. Kesti kauan sisäistää, että voi tehdä töitä luovasti ja olla luova, vaikka ei olisikaan luovalla alalla.

–  Olen koko työurani valmentanut ja kouluttanut ihmisiä: ohjeistanut vaatteen valmistusta, kuinka toimitaan yhteisten tavoitteiden mukaan, mitä tarkoittaa istuvuus. Nyt teen sitä vain uudella alalla.  Nykyinen työni on äärettömän luovaa. Muotoilustakaan en ole luopunut, mutta nyt teen aineetonta muotoilua.

Monipuoliset urapalvelut jäsenten tukena

Pron jäsenet pääsevät nauttimaan kattavista urapalveluista jäsenmaksun hinnalla.  Apua löytyy cv:n kirjoitusvinkeistä henkilökohtaisen uravalmennukseen ja itseopiskeluun. Lisäksi vertaistukea saa omassa Facebook-ryhmässä.   Pron yhteistyökumppanina urapalveluissa on UP Partners.

UP Partnersin valmentajan Reetta Viinasen mukaan kaikki hyötyvät uravalmennuksesta. Hän rohkaisee jokaista miettimään omaa elämäänsä ja hyvinvointiaan kokonaisvaltaisesti, vaikka ei kaipaisikaan isoa muutosta tai suunnittelisi uutta uraa.

–  Esimerkiksi webinaarit ovat helppo tapa kehittää itseään: voi laittaa kuulokkeet päähän, webinaarin pyörimään ja lähteä lenkille, hän kannustaa.

Viinanen myös kehottaa Pron jäseniä esittämään toiveita siitä, minkälaisiin asioihin jatkossa haluttaisiin koulutusta.

Webinaareissa esillä työelämän moninaisuus

Urapalveluiden webinaarien tämän vuoden teemana on moninainen työelämä. Työelämä on saanut pandemia-aikana uusia muotoja: hybridityöskentely on arkipäivää, osa toimialoista on kuihtunut ja osa kärsii työvoimapulasta. Webinaarit avaavat  ajattelua uusille mahdollisuuksille ja tarjoavat tukea omien voimavarojen vahvistamiseen ja suunnan löytämiseen

Runsaasta webinaaritarjonnasta voi nostaa esimerkiksi 23.3. pidettävän Nuoret ja rahankäyttö, jossa puhujana on Budjettihiiri Henri Hujala ja 8.6. järjestettävän Työkalut itseohjautuvuuteen, jossa puhujana on Google Suomen Carita Mäkinen.

Muita webinaarisarjoja ovat muun muassa Työkyvyn avaimet sekä Ahtaudesta avaruuteen, jossa keskitytään turvallisuuden kokemuksen syventämiseen. Lisäksi tarjolla on englanninkielinen webinaarisarja. Kirjautumalla Pro Noste -uraportaaliin näkee koko kattavan webinaarivalikoiman.

Työn merkityksellisyys hyvin tärkeää

Moninaisuusteeman taustalla on näkyvissä megatrendejä, kuten esimerkiksi palkkatyön ja kevytyrittäjyyden yhdistäminen.

– Juuri nyt moni miettii työnsä merkityksellisyyttä, ja oman intohimon kohteen muuttaminen yritystoiminnaksi saattaa tuntua houkuttelevalta, Reetta Viinanen kertoo.

Muutos merkityksellisempään elämään voi myös tapahtua pikkuhiljaa, eikä kaikkea tarvitse laittaa kerralla uusiksi.

Nykyistä palkkatyötä voi jatkaa esimerkiksi osa-aikaisesti. Toimeentulo on turvatumpaa, ja säännöllisen palkkatyön hyviä puolia osaa arvostaa, kun osan viikosta panostaa yrittäjyyteen.

– Näen, että työelämä menee kohti mallia, jossa voi yhdistää palkkatyön ja yrittäjyyden parhaat puolet. Ne myös tukevat toisiaan, Viinanen sanoo.

Muita megatrendejä ovat muun muassa kestävä kehitys, joka on nuorille sukupolville erittäin tärkeä asia. Yli viisikymmenvuotiaiden työnhaku on myös kestotrendi. Näitä kaikkia teemoja käsitellään kevään webinaareissa.