Väärä ikä ja venäläinen sukunimi torppaavat työnhaun

Kokenut työntekijä katselee tulevaisuuteen.
Ikäsyrjintä on tavallisin syrjinnän muoto suomalaisilla työpaikoilla. Ikäsyrjintää on havainnut työpaikallaan joka kymmenes työntekijä.

Väärä ikä ja venäläinen sukunimi torppaavat työnhaun

Julkaistu 07.05.2012 klo 13:28
Kirjoittanut
Katja Palhus

Suurin osa suomalaisten työpaikoillaan havaitsemasta syrjinnästä on tapahtunut iän perusteella. Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen vahvistaa myös Pron senioritutkimus vuodelta 2011.

– Yli viisikymppinen saa potkut nuorempia kollegojaan herkemmin. Kokeneet toimihenkilöt jäävät ilman työnantajan tarjoamaa koulutusta. Se on osasyy myös siihen, miksi irtisanomisen jälkeen uudelleentyöllistyminen on vanhemmille työntekijöille nuoria hankalampaa, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Prolla ei ole tutkimusta etnisen taustan vaikutuksesta työhakuun, mutta yliopistotutkimuksen mukaan etnisiin vähemmistöihin kuuluvia kohtaan syrjitään lähes yhtä paljon kuin ikääntyneitä. Etniset vähemmistöt ovat kuitenkin pieniä, joten tutkimuksessa arvioidaan maahanmuuttajien joutuvan syrjinnän uhreiksi erityisen alttiisti.

Tutkimuksen kenttäkokeen perusteella venäläisnimisten hakijoiden piti lähettää kaksi kertaa enemmän hakemuksia verrattuna suomalaisnimisiin, jotta he saisivat kutsun työhaastatteluun.

Kokeessa testihakijat hakivat yli 1 200:aa avointa työpaikkaa viime vuoden lopulla Uudellamaalla, Turussa, Tampereella ja Lappeenrannassa.

Etnistä syrjintää esiintyy työpaikkoja haettaessa kolme kertaa enemmän kuin sukupuoleen perustuvaa syrjintää. . Suomen laki kieltää syrjinnän työelämässä.