Hyppää pääsisältöön

Vakuutusalan kenttämies on palkkionsa ansainnut – nyt kysytään usein tietoturvasta

antti mykkänen
Vaihtelevaa työtä tekevistä vakuutusmyyjistä tulee prolaisia vuoden 2021 alussa. Oma ja hyväksi havaittu työehtosopimus säilyy.

Julkaistu 26.11.2020 klo 09:28
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Vakuutusalalla on kaksi eri sopimusalaa, konttoritoimihenkilöt ja myyntiä hoitavat provisiopalkkaiset kenttämiehet.

‒ Kenttämiehillä ei ole työaikoja, vain se, että töitä tehdään maanantaista perjantaihin. Päivät saattavat joskus venyä kohtuullisen pitkiksi, kuvailee asiakaspäällikkö Antti Mykkänen Fenniasta.

Kun ei ole varsinaisia työaikoja, on myös vapaus suunnitella omien töidensä kulkua. Erikoista kenttämiesten työssä on se, että työnantajan kanssa sovitaan palkkioista työehtosopimuksen mukaisen peruspalkan lisäksi. Ne voivat olla Mykkäsen mukaan merkittävä osa kokonaisansioita.

‒ Meillä on laajat paikallisen sopimisen mahdollisuudet, systeemi on erittäin hyvä. Oma työehtosopimus on elinehto kenttämiesten omalle palkkiomaailmalle.

Ahkeruudella pääsee tavoitteisiin

Työnantaja ja kenttämiehet voivat yhdessä sopia, miten työtä painotetaan. Se ohjaa myös palkkioita. Jos kenttämies ei yllä sovittuun tulokseen, seurauksena on huomautus-varoitusmenettely.

‒ Jos huomautusaikana ei pääse tavoitteisiin, tulee varoitus. Jos sekään ei auta, kenttämiehen työsuhde voidaan purkaa. Joku voi kokea sen julmana menettelynä, mutta toisaalta me saamme olla tällaisia vapaita taiteilijoita. Ahkera kenttämies pääsee kyllä normaalisti tavoitteisiin, vakuuttaa Mykkänen.

Fennian asiakaspäällikkö myöntää, että parikymmentä vuotta käytössä ollut järjestelmä tuo haasteita ja voi kasvattaa stressiä. Hänen mukaansa asian kanssa on kuitenkin jo opittu elämään.

Vakuutusalaakin koskevat tavoitteiden kasvaminen ja kilpailun kiristyminen.

Poikkeuksellisena pandemia-aikana osassa vakuutusyhtiöitä tulostavoitteita on alennettu tai huomautus-varoitusmenettelystä luovuttu, koska myynti on ollut hankalaa.

Vakuutusalaakin koskevat tavoitteiden kasvaminen ja kilpailun kiristyminen, toisaalta myös vakuutushintojen aleneminen. Mykkäsen mukaan samalla työmäärällä saa vähemmän myyntiä aikaiseksi.

Kyberturvallisuus työllistää

Asiakaspäällikön työ muodostuu muun muassa vuositapaamisista, neuvonnasta, uusasiakashankinnasta ja vanhempien vakuutusten hoitamisesta. Vähintään kerran vuodessa pitää tarkistaa mahdolliset muutokset sekä esitellä myös uusia vakuutustuotteita, kuten tuoreimpina kyberturvallisuuteen liittyviä.

‒ Olemme myös yrityksen turvallisuuden neuvonantajia. Kyselyjä tulee enenevässä määrin, yritykset ovat kiinnostuneita vakuutusturvastaan tietosuoja-asioissa. Tietomurto voi johtaa mainehaittaan ja tietojen katoamiseen.

Yritykset ovat kiinnostuneita vakuutusturvastaan tietosuoja-asioissa. Tietomurto voi johtaa mainehaittaan ja tietojen katoamiseen.

Vakuutusalalta löytyy kritisoitavaakin. Mykkäsen mukaan ala on varautunut digitalisaatioon liikaa etunojassa.

‒ Käsipareja on vähennetty jo ennen kuin järjestelmät toimivat ja hyötyä saadaan. Olemme joutumassa tilaan, jossa ei ole enää ihmisiä tekemässä töitä. Robotitkaan eivät kaikkeen pysty. Lisäksi korvausrytmi on nopeutunut: asiakkaat haluaisivat saada korvauksia heti eikä viikkojen kuluttua, mikä on synnyttänyt ruuhkia.

”Tervehdin Prota ilolla”

Vakuutusväen Liiton toinen varapuheenjohtaja ja kenttämiesvaliokunnan puheenjohtaja pitää hyvänä liiton fuusioitumista Prohon.

‒ Yhdistyminen antaa leveämmät hartiat edunvalvonnan osalta. Mahdollisuuksia on myös henkilöstöresurssien puolella. Prossa on tarjolla enemmän koulutusta, apuna on enemmän asiantuntijoita ja jäsenet pääsevät nauttimaan runsaammista jäseneduista. Tervehdin tätä muutosta ilolla, uudessa on aina oma hohtonsa.

Mykkänen uskoo, että Prossa toimiminen terävöittää myös tes-neuvotteluja.

‒ Vakuutusväki solahtaa finanssisektoriin, joten saamme synergiaa neuvottelupöytiin. Vakuutusala omana tes-alana saa myös hyötyä. Meillä on paljon puolustettavaa, omasta kannattaa pitää kiinni. Pitkään jatkunut paikallisen sopimisen kulttuuri on merkittävä osa alaamme.

Mykkänen on pitkän linjan ay-aktiivi. Liiton luottamustoimien lisäksi hän on Fennian kenttämiesten pääluottamusmies ja hallintoneuvoston jäsen. Aikaa riittää myös STTK:n edustajistoon, jossa hän on varsinaisena jäsenenä, sekä eläkeyhtiö Elon vakuutettujen neuvottelukuntaan. Kenttämies on ahkera luottamustoimissakin.