Vastaa ja vaikuta työehtosopimusneuvottelujen tavoitteisiin

Nainen kirjoittaa tietokoneella.
Valmistautuminen neuvottelukierrokselle on alkanut. Pron solmimat työ- ja virkaehtosopimukset päättyvät pääosin marras-huhtikuun välisenä aikana. Vastaa kyselyymme ja vaikuta tulevan neuvottelukierroksen tavoitteisiin.

Vastaa ja vaikuta työehtosopimusneuvottelujen tavoitteisiin

Julkaistu 30.03.2021 klo 07:45

Neuvottelusyksy lähestyy. Ammattiliitto Pron solmimat työ- ja virkaehtosopimukset päättyvät pääosin tulevan marraskuun ja ensi vuoden huhtikuun välisenä aikana. Poikkeuksen muodostavat ahtausalan sopimukset, joita uudistetaan jo nyt keväällä.

Valmistautuminen uudelle neuvottelukierrokselle on hyvässä vauhdissa. Ammattiliitto Pro haluaa edistää kaikilla sopimusaloilla yhteiseksi koettuja tavoitteita, jotka parantavat jäsenten työsuhteen ehtoja ja asemaa työmarkkinoilla.  Yhteisten tavoitteiden määrittelemiseen tarvitaan jäsenten apua.

— Neuvottelutavoitteet eivät synny itsestään. Neuvottelutavoitekysely on yhdessä Pron työmarkkinatutkimuksen kanssa tärkein tietolähteemme, kun laaditaan yhteisiä tavoitteita, johtaja Antti Hakala kertoo.

Viime neuvottelukierroksella jäsenet tukivat vahvasti neuvottelijoita, jotka vaativat kiky-sopimuksen tuoman työajan lisäyksen poistoa.

—  Tällä kierroksella isoksi neuvottelukysymykseksi saattavat nousta paikalliseen sopimiseen liittyvät sopimusmääräykset, Hakala pohdiskelee.

Kysely on lähtenyt 29.3. sähköpostitse, ja vastausaikaa on 14.4. saakka. Vastaaminen vie kymmenkunta minuuttia.

Vastaa jäsenkyselyyn ja kannusta myös muita prolaisia kertomaan mielipiteensä neuvottelutavoitteista.