Veikkauksen muutosneuvotteluissa työnantaja pimittää tietoa: ”On kuultu, muttei kuunneltu”

Nopat
Veikkaus pimittää luottamusmiehiltä muutosneuvotteluihin liittyviä tietoja, joilla voitaisiin säästää työpaikkoja.

Julkaistu 03.10.2023 klo 09:16

Rahapeliyhtiö Veikkaus aloitti muutosneuvottelut 240 työpaikasta ja 195 henkilön työsuhteen merkittävästä muutoksesta syyskuun alussa. Muutosneuvotteluiden piirissä on lähes koko organisaatio, eli 825 henkilöä. Muutosneuvottelut eivät kuitenkaan ole sujuneet kitkatta.

Yhteistoimintalain tarkoituksena on turvata riittävä ja oikea-aikainen tiedonkulku työnantajan ja henkilöstön välillä, sekä turvata henkilöstölle vaikutusmahdollisuuksia yrityksen päätöksenteossa silloin kun se koskee heidän työtään, työolojaan tai asemaansa yrityksessä.

Veikkauksen toimihenkilöiden pääluottamusmies Kristiina Lindroosin mukaan työnantaja ei suostu luovuttamaan kaikkia tietoja, joita luottamusmiehet neuvotteluissa tarvitsisivat. Työnantaja on ottanut itselleen oikeuden päättää, onko pyydetty tieto relevantti neuvotteluiden kannalta ja näin antaa tai olla antamatta tietoja. Tällaista linjausta ei aiemmin ole tehty.

–  Onhan se melko arroganttia työnantajalta päättää siitä, mikä tieto on henkilöstön edustajille relevanttia ja mikä ei.

Luottamusmiehet ovat pyytäneet esimerkiksi neuvotteluiden piirissä olevien työaikatietoja, ja työnantaja ei ole näitä suostunut luovuttamaan. Työnantaja on pyytänyt luottamusmiehiä rajaamaan tietopyyntöä.

– Haluamme käydä aidot neuvottelut niin, että meillä on käytössä kaikki se tieto, joka neuvotteluiden kannalta on relevanttia. Kaikki pyytämämme tiedot ovat koskeneet neuvotteluiden piirissä olevia henkilöitä. Työnantaja ei yksipuolisesti voi kieltäytyä luovuttamasta tietoja, joiden avulla voisimme tehdä ehdotuksia ja säästää työpaikkoja.

Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtaja Minea Pyykösen mukaan on tärkeää, että työntekijöiden edustajilla on oikeat ja ajantasaiset tiedot muutosneuvotteluihin vaikuttavista seikoista.

– Muussa tapauksessa voidaan kysyä, täyttyykö yhteistoimintalain tarkoitus.

Jo ennen muutosneuvotteluja Ammattiliitto Pro penäsi työnantajalta työnantajavastuuta. Aiemmissa neuvotteluissa henkilöstön edustajien ehdotukset ovat kaikuneet kuuroille korville.

Muutosneuvottelujen taustalla on hallitusohjelmaan kirjattu suunnitelma avata rahapelijärjestelmä kilpailulle ja siirtää osa Veikkauksen digitaalisesta rahapeliliiketoiminnasta osaksi kansainvälistä lisenssipelimarkkinaa. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että Suomen rahapelijärjestelmä avataan lisenssimalliselle kilpailulle vuoden 2026 alkuun mennessä.