Vihreää valoa mielenterveydelle

Minea Pyykösen blogi
Jos ihmettelet, miksi pukeudun tänään vihreään tai laitan vihreän kynttilän ikkunalle, se johtuu siitä, että tänään vietetään maailman mielenterveyspäivää.

Vihreää valoa mielenterveydelle

Julkaistu 10.10.2023 klo 08:00
Blogit
Kirjoittanut
Minea Pyykönen

Pidin jonkin aika sitten esityksen Pron palveluista kansainväliselle tuomaristolle. Tunsin suunnatonta ristiriitaa siitä, että samalla kun mainostin suomalaisten olevan maailman onnellisin kansa, jouduin kertomaan, että meillä on työelämässä valtavia ongelmia ihmisten jaksamisen ja mielenterveyden kanssa.

Mielenterveyden ongelmien vuoksi ihmisiä putoaa ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, menetetään lukuisa määrä työpäiviä vuosittain ja samaan aikaan meillä on kova pula työelämän osaajista. Mielenterveyden kustannukset vuosittain ovat valtaisat, puhutaan jopa yli 10 miljardista eurosta.

Mieli ry kertoo nettisivullaan, että työkyvyttömyyseläkkeistä 53,2 prosenttia on mielenterveysperusteisia. Tämä tarkoittaa sitä, että vähintään joka viides suomalainen kokee vuoden aikana mielenterveyden häiriöitä ja joka viides sairastuu elämänsä aikana masennukseen.

Pro haluaa omalta osaltaan tukea jäsentensä ja kaikkien suomalaisten työntekijöiden mielenterveyttä ja jaksamista työelämässä. Olemme rakentaneet yhdessä työnantajaliitto Infra ry:n kanssa Mutsi-palvelun (Muutoksen tuki sinulle!), joka on tarkoitettu tukemaan esihenkilöitä ja työntekijöitä työelämän muutoksissa ja sitä kautta ennaltaehkäisemään uupumusta ja mielenterveysongelmia. Palvelu voitti juuri pääpalkinnon, Innovation of the year,  kansainvälisessä Digital Communications Award -kilpailussa. Samoin Mutsi voitti yritysvastuu-sarjan. Palvelu on kaikille avoin ja ilmainen ja löytyy osoitteesta www.proliitto.fi/mutsi