Hyppää pääsisältöön

Voittajana on helpompi hymyillä

Vaikka tulospalkkiokiista vei kolmisen vuotta Ari Kuisminin elämästä, Stora Enson luottamusmiesrenkaan vetäjä uskoo yhä kyseenalaistamisen voimaan.

Voittajana on helpompi hymyillä

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Uutiset

Teksti Pro Uutiset/Jaana Pohja

– On kaikille raskasta, kun joutuu riitelemään työnantajansa kanssa. Myös luottamusmiehelle. Jos näin pitkälle on päädytty, asiassa on mennyt matkan varrella jotain pahasti pieleen, pohti Stora Enson luottamusmiesrenkaan vetäjä Ari Kuismin vuonna 2007 vuorotteluvapaalla, kun kiista lakon takia maksamatta jätetyistä tulospalkkioista oli jo leimahtanut täyteen roihuun.

Oulun tehtaan pääluottamusmies Ari Kuismin ei kuitenkaan pienistä hötkyile. Jos hötkyilisi, häneltä ei olisi löytynyt rohkeutta nostaa kissaa pöydälle, kun lähes kaikki konsernin toimihenkilöt jäivät ilman palkkiotaan.

Metsäyhtiö Stora Enson luottamusmiesrenkaan vetäjänä Kuismin ja joukon muut jäsenet arvioivat, että yhtiö toimi väärin kieltäytyessään maksamasta tulospalkkioita vuoden 2006 paperiteollisuuden mielenilmauspäivään osallistuneille.

Todistajia etsimässä

Koska Suomessa ammattiliitoilla ei ole oikeutta nostaa ryhmäkannetta jäsentensä puolesta, Kuisminin ja muiden luottamusmiesten tehtäväksi jäi kerätä toimihenkilöitä valtakirjat, joilla Ammattiliitto Pron edeltäjä Toimihenkilöunioni ajaisi kunkin henkilön eli yhteensä  tuhannen kantajan asiaa oikeudessa.

Liitolle annettu avoin valtakirja aiheutti myös hämmennystä.

– Hurjimmat epäilyt olivat tyyliä, että valtakirjaa voitaisiin käyttää talon myymiseen alta, Kuismin kuvailee.

– Ihmiset olivat raivoissaan jäätyään ilman tulospalkkiota ja eräät syyttivät siitä liittoa. Sähköpostikeskusteluissa neuvoin kohdistamaan ärtymyksen sinne, missä päätös jäädyttää palkkiot oli tehty.

– Kyllä minä sen kestin. Otan asiat asioina. Liitosta eroamisella uhkaavat ovat maksavia jäseniä, joten heitä on syytä kuunnella. Yleensä se rauhoittaa tilanteen, ja positiivista palautetta tuli lopulta enemmän, Kuismin kertoo.

Valtuutuksia haasteellisemmaksi osoittautui todistajien hankkiminen oikeuteen. Kuismin ymmärtää, miksi kieltäytyjien joukko oli suurempi kuin vapaaehtoisten. Hän haluaakin vielä kertaalleen kiittää prosessiin mukaan lähteneitä.

– Ilman heitä ja ilman Pron lakiasiainpäällikön Else-Mai Kirvesniemen suunnitelmaa oikeusprosessien viemiseksi läpi emme olisi päässeet asiassa eteenpäin – saati maaliin asti.

Kuinka kovilla oli usko asiaan, Ari Kuismin?

– Alusta lähtien uskoimme, että meillä oli oikeus työllä ansaitsemiimme palkkioihin. Edes Kouvolan käräjäoikeuden kielteinen päätös ei hätkäyttänyt.

Kolmisen vuotta myöhemmin joulukuinen Korkeimman oikeuden päätös oli Kuisminille paras mahdollinen joululahja.

– Toimihenkilöt saivat rahansa ja KKO totesi, ettei ihmisiä voi rangaista osallistumisesta ay-toimintaan. Tämän jälkeen uskon entistä enemmän kyseenalaistamisen voimaan ja yhteiseen tahtoon hoitaa asioita, Ari Kuismin muistuttaa.

Näin syntyi SE:n tulospalkkiojärjestelmä

Stora Enso synnytti tulospalkkiojärjestelmänsä vuonna 1990, kun Veitsiluoto sulautui Ensoon. Tuolloin lopetettiin henkilöstörahasto, jonka hallintoon myös henkilöstön edustajat olivat osallistuneet.

SE:n henkilöstönedustajien mukaan päätös rahaston purkamisesta oli yksipuolinen.

Stora Enson luottamusmiesrenkaan vetäjän Ari Kuisminin mukaan ”Ajoittain tavoitteet ovat jopa enemmän estäneet kuin tukeneet tuotantoa”.

– Lopulta koko järjestelmästä tehtiin giljotiini, jolla henkilöstöä voitiin rangaista.

Tulospalkkiokiista oikeudessa

2007

Maaliskuussa Stora Enso (SE) jättää maksamatta kaikkien henkilöstöryhmien tulospalkkiot vuodelta 2006. Syy: Osallistuminen ammattiliittojen yhteiseen mielenilmauspäivään. Tulospalkkiot jäävät saamatta myös osalta heistä, jotka olivat lakkopäivänä poissa työstä muista syistä.

Heinäkuussa Toimihenkilöunioni (TU) jättää Anjalankosken tehtaiden 106 toimihenkilön haastehakemukset Kouvolan käräjäoikeuteen.

Elokuussa TU jättää Oulun tehtaiden 94 toimihenkilön haastehakemukset Oulun käräjäoikeuteen.

2008

Helmikuussa muiden SE:n tehtaiden yli 700 toimihenkilön kanteet vireille käräjäoikeuksissa eri puolilla Suomea.

Kesäkuussa Oulun käräjäoikeuden tuomio: kahta luottamusmiestä lukuun ottamatta toimihenkilöillä on oikeus vuoden 2006 tulospalkkioon.

Heinäkuussa Kouvolan käräjäoikeuden tuomio: toimihenkilöillä ei ole oikeutta tulospalkkioon.

2009

Maaliskuussa Kouvolan hovioikeuden tuomio: toimihenkilöillä on oikeus tulospalkkioon.

Kesäkuussa Rovaniemen hovioikeus pitää kokonaisuudessaan voimassa Oulun käräjäoikeuden tuomion.

Marraskuussa Korkein oikeus (KKO) myöntää valitusluvat Kouvolan ja Rovaniemen hovioikeuden tuomioihin.

2010

Joulukuussa KKO:n ennakkopäätös Anjalankosken kantajien osalta: Toimihenkilöillä on oikeus vuoden 2006 tulospalkkioihin. Työnantaja ei voi asettaa tulospalkkiolle ehtoa, joka rajoittaa palkansaajan oikeutta osallistua lailliseen tai laittomaan lakkoon.

2011

Tammikuussa KKO:n päätös Stora Enson Oulun tehtaan osalta vastaa täysin joulukuista ennakkopäätöstä.