Ydinvoimalan työmaan työehdot kuntoon vaikka työtaistelulla

Kuusi ammattiliittoa valmistautuu työtaistelutoimiin työolojen korjaamiseksi TVO:n Olkiluodon ydinvoimalatyömaalla Eurajoella.

Ydinvoimalan työmaan työehdot kuntoon vaikka työtaistelulla

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Kuva: Shutterstock

Pro Uutiset

Teollisuuden Voiman Olkiluodon ydinvoimalatyömaan työntekijöiden edunvalvontaa hoitavat ammattiliitot aloittavat työtaisteluvalmistelut TVO:ta vastaan.

Teollisuuden Voiman Olkiluodon ydinvoimalatyömaalla alihankintayrityksen maksavat työntekijöilleen alipalkkaa ja rikkovat sekä työaikamääräyksiä että järjestäytymisvapautta. Asuin- ja sosiaalitiloissa on puutteita. Tavallinen työaika työmaalla on kymmenen tuntia päivässä, ja lisäksi lauantaisin tehdään kuuden tunnin työpäivä.

Ammattiliitto Pro ryhtyy valmistelemaan työtaistelutoimia yhdessä viiden ammattiliiton kanssa. Liitot ovat Metallityöväen Liitto, Rakennusliitto, Suomen Konepäällystöliitto, Sähköalojen ammattiliitto ja Uusi Insinööriliitto UIL.

Tilaajavastuu ja työolot saatava kuntoon

TVO:n Olkiluodon ydinvoimalatyömaan OL3 projektissa on yli tuhat ulkomaista alihankintayritystä, jotka kohtelevat työntekijöitään suomalaisen lainsäädännön ja sopimusten vastaisesti.

Suomalaisten ammattiliittojen vaatimuksista huolimatta TVO, joka tilaajana on vastuussa olosuhteista, on antanut alihankintayritysten jatkaa ulkomaisten työntekijöiden laitonta kohtelua. Ammattiliitot vaativat, että Teollisuuden Voima tilaajana huolehtii siitä, että työehtosopimuksia ja työlakeja noudatetaan TVO:n Olkiluoto 3:n työmaalla. Liitot ovat pitkään neuvotelleet TVO:n kanssa ilman tulosta.

Liitot ovat vaatineet myös viranomaisia toimimaan. Viranomaiset tunnustavat ongelmat, mutta pitävät prosessointia ulkomaisten yritysten kanssa liian hankalana ja resursseja vaativana.

Mittava työmaa työllistää yhteensä 25 000 henkilöä

Työmaalla työskentelee parhaillaan noin 4 000 työntekijää. Kaiken kaikkiaan rakennustyöhön osallistuu arviolta 25 000 eri henkilöä, ja he edustavat ainakin 77 kansallisuutta ja puhuvat 78 kieltä.

Rakennustyötä on ketjutettu ja mukana on yhteensä noin 2 400 alihankintayritystä, joista 1 600 on ulkomaisia yrityksiä. Pron tietojen mukaan neljännes yrityksistä ei ole rekisteröitynyt Suomeen. Voimalaa rakentaa 800 suomalaista yritystä, joiden palveluksessa Suomessa on yli 3 600 prolaista.

Tulevaisuudessa uusi ydinvoimalaitosyksikkö tarjoaa 150–200 henkilölle pysyvän työpaikan. Vuosihuoltojen aikana yksikkö tarjoaa työtä noin tuhannelle henkilölle.

Kallis ja riitaisa työmaa

Olkiluoto 3:n eli OL3:n rakentamisesta vastaa avaimet käteen -toimituksella Areva NP:n ja Siemens AG: n muodostama ranskalais-saksalainen konsortio.

Olkiluoto 3:n varsinaiset rakentamistyöt alkoivat keväällä 2005. Ydinvoimalan sähköntuotannon arvioidaan alkavan vuonna 2014. Voimalan piti valmistua jo vuonna 2009, mutta hanke on viivästynyt ja viivästyksen hinnasta riitelevät rakentajakonsortio ja rakennuttaja TVO.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio oli vuonna 2003 noin 3 miljardia euroa ja sitä pidetään Suomen teollisuushistorian suurimpana yksittäisenä investointina.