Yhä harvempi prolainen on lomautettuna

Ihmiset työskentelevät mikroskoopeilla.
Työllisyys kasvaa Suomessa nyt vauhdikkaasti, mutta työttömyys ei vähene samaa tahtia. Kehityksessä on toimialojen välillä isoja eroja. Pron jäsenten lomautukset ovat selvästi vähentyneet vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna.

Yhä harvempi prolainen on lomautettuna

Julkaistu 24.08.2021 klo 16:09

Tilastokeskuksen tietojen mukaan kesäkuussa 2021 työllisiä oli 121 000 enemmän kuin vuoden 2020 kesäkuussa. Kausi- ja
satunnaisvaihteluista puhdistettu työllisyysasteen trendiluku nousi 72,4 prosenttiin.

Työllisyyden kohenemisen takana on talouden nopea elpyminen.  Suomen talous elpyi rivakasti vuoden 2021 toisella neljänneksellä. Tuotannon työpäiväkorjattu muutos edellisvuoden vastaavasta kuukaudesta oli kesäkuussa 9,7 prosenttiin. Talouden toipuminen on ollut nopeampaa kuin aikaisemmissa talouden kriiseissä. Bruttokansantuote (BKT) on saavuttanut jo lähes koronakriisiä edeltäneen tason.

Toimialoista muun muassa koulutusalan sekä informaatio- ja viestintäalan työllisyysluvut ovat jo korkeammat kuin ennen koronaa.  Heikommin korona-ajasta ovat toipuneet pahiten kärsineet majoitus- ja ravitsemistoiminta sekä kuljetus ja varastointi, tosin niissä kasvukin on nyt nopeinta.

Työllisyyden ripeästä toipumisesta huolimatta kesäkuussa työttömiä oli 7 000 enemmän kuin vuoden 2020 kesäkuussa. Nousukaudelle on usein tavanomaista, että työllisyys ja työttömyys kohenevat samanaikaisesti, kun yhä useampi rohkaistuu avautuvien työpaikkojen myötä hakeutumaan työmarkkinoille.  Työttömyysaste oli kesäkuussa 7,6 prosenttia.

Lomautettuna nyt 0,8 prosenttia prolaisista

Prolaisten työttömyydessä ei ole tapahtunut vuoden takaiseen verrattuna suurtakaan muutosta. Työttömyys ei ole lähtenyt nousuun, ja lomautukset ovat Pron työttömyyskassan tietojen mukaan selvästi vähentyneet. Lomautettujen osuus jäsenistä laski vuoden 2020 heinäkuun 6,6 prosentista vuodessa 0,8 prosenttiin. Työttömien osuus oli heinäkuussa 5,1 prosenttia.

Työttömyyskassa Pron etuuksien saajien ja maksatusten määrä laski selvästi vuoden aikana. Työttömyyskassa Pron johtajan Mervi Ruokolan mukaan prolaisten työttömyystilanne on hyvä, samoin kassan henkilöstötilanne. Etuushakemusten käsittelyajat ovat lyhyitä.

– Te-keskuksen uusien alkavien lausuntojen määrästä voi päätellä, että etuuskäsittelymme ei ole ruuhkautumassa jatkossakaan, ja loppuvuoden maksatustilanne pysyy samanlaisena kuin nyt, Ruokola arvioi.

Alat toipuvat koronasta eri tahtiin

Pron sopimusaloista koronaepidemia on kohdellut pahiten lentoliikennettä, eikä ala ole toipunut vieläkään. Lentoalalla työskentelevistä prolaisista 19 prosenttia oli työttöminä heinäkuussa 2021 ja lomautettunakin 14 prosenttia.

Muita hitaasti toipuvia sopimusaloja ovat muun muassa tekstiili- ja muotiala sekä kenkä-, nahka- ja kultasepänteollisuus. Näillä aloilla prolaisista työttömänä oli yhdeksän prosenttia ja lomautettuna noin kolme prosenttia.  Myös viestintäalan prolaisista työttöminä oli noin kahdeksan prosenttia ja lomautettuina hieman yli prosentti alan prolaisista.

Pron sopimusaloista vähiten työttömyyttä oli energiateollisuudessa, kemian ja kumiteollisuudessa sekä teknologiateollisuudessa. Näillä aloilla työttömien osuus jäsenistä oli alle neljä prosenttia.

Tutustu tarkemmin

Työmarkkinoiden ulkopuolella olevat