Yhdessä eteenpäin

Kuvassa Annamari Österberg polkujuoksuystäviensä kanssa Kolilla
KirjoittanutJenni Meronen
Kuvassa Annamari Österberg polkujuoksuystäviensä kanssa Kolilla
Yhteisöllisyys kannattelee Annamari Österbergiä niin työpaikalla Osuuspankissa, ay-toiminnassa kuin polkujuoksussa Kolin laelle.

Hyvä työilmapiiri syntyy avunannosta, luottamuksesta ja läpinäkyvyydestä, sanoo Pron hallituksen tuorein tulokas Annamari Österberg. Sellainen löytyy hänen työpaikaltaan Keski-Suomen Osuuspankista.

– Kun on haastateltu Osuuspankista lähteneitä ja tänne palanneita, monet ovat maininneet, että meillä on mahtava yhteishenki. Ei ole niin pientä asiaa, ettei työkaverilta kehtaisi pyytää apua, Österberg kertoo.

Kun työkavereiden välillä vallitsee luottamus, voi kollegalle delegoida tehtävän tietäen, että se tulee hoidetuksi. Se on Österbergin mukaan tärkeää työssä, jossa työntekijät määrittelevät päivien aikataulut, työtehtävien priorisoinnin ja jakamisen itse.

– Työnantajan taholta hyvää työyhteisöä luo läpinäkyvyys ja esimerkiksi se, että tulevista muutoksista tiedotetaan ajoissa, Österberg sanoo.

Yhteishenkeä on luotu niin firman yhteisillä kesäpäivillä kuin kirkkovenesoudulla. Österberg kertoo luoneensa pankissa useita pitkäikäisiä ystävyyssuhteita, jotka ovat jatkuneet myös työn ulkopuolella.

Fuusio voi olla työntekijän etu

Österberg työskentelee Osuuspankissa asiakkuuspäällikkönä. Työssään hän keskittyy taloyhtiöiden peruskorjausrahoitukseen, jota isännöintitoimistot hakevat esimerkiksi putkiremonttia varten.

– Summat vaihtelevat muutamista tuhansista miljoonien eurojen hankkeisiin. Skaala on iso, sillä taloyhtiöissä on sekä paritaloja että kymmeniä huoneistoja sisältäviä kerrostalokokonaisuuksia, Österberg kertoo.

Yli 14 000 työntekijän OP-ryhmässä pinnalla ovat varsinkin eri pankkien yhdistymiseen liittyvät asiat. Fuusiot voivat olla henkilöstön näkökulmasta hyvä asia, Österberg sanoo. Isompi talo antaa enemmän turvaa ja mahdollisuuksia.

– Jos työskentelee 5–6 ihmisen työpaikan sijaan 30–40 ihmisen työpaikalla, on lisää kavereita, joilta kysyä neuvoa. Ja jos lähdet lomalle, on helpompi löytää tuuraaja, Österberg kuvaa.

Yhdistymisten huonona puolena voi olla työntekijän työntekopaikan tai toimenkuvan vaihtuminen. Myös eri pankkien yrityskulttuurien yhteen sovittaminen voi vaatia aikaa.

Tekoäly muuttaa työtä

Yhä useammassa pankin työtehtävässä hyödynnetään robotteja ja tekoälyä. Österbergin mukaan se vaatii henkilöstöltä kouluttautumista.

– Luottamusmiehenä mietin, mitä uusia työtehtäviä sen myötä vapautuu ja käykö jossain vaiheessa niin, ettei kaikille löydy sopivaa tehtävää, Österberg sanoo.

Jatkuvat muutokset ovat yksi työn kuormitustekijöistä. Siinä missä pankkivirkailijat joutuivat aiemmin pelkäämään pankkiryöstöjä, syntyy nykypäivän kuormitus fyysisten vaarojen sijaan muun muassa tarkasta viranomaissäätelystä, myyntitavoitteista ja asiakaspalvelun haastavista tilanteista.

Österbergin mukaan OP-ryhmässä jaksamisen ongelmiin puututaan esimerkiksi varhaisen tuen mallilla, esihenkilöiden kouluttamisella, fyysisen kunnon parantamiseen liittyvillä kampanjoilla ja työhyvinvointivalmentajilla.

– Ihmisen pitää kuitenkin myös itse tunnustaa tarvitsevansa apua ja oltava valmis ottamaan sitä vastaan. Välillä voi olla työn imussa, mutta silti kattila alkaa polttaa kiinni, Österberg sanoo.

Pankkialan pyörteissä monet ovat halunneet täydentää opintojaan tai vaihtaa kokonaan alaa. Siksi hallituksen opintovapaata koskevat muutokset ovat aiheuttaneet paljon keskustelua, Österberg sanoo.

Lakko johdatteli Pron jäseneksi

Österbergin tie ay-toimintaan ei ole kaikkein tyypillisin. Pankkimaailmaan hän tutustui 2000-luvun alussa Säästöpankin palveluksessa. Kun muut pankkilaiset menivät lakkoon, saapui Tradenomiliittoon tuolloin kuulunut Österberg normaalisti työpaikalle.

– Kukaan luottamusmies ei ennen lakkoa ollut ehdottanut, että liittyisin Pron jäseneksi. Kun myöhemmin tiedustelin jäsenyydestä itse, silloinen pääluottamusmies ehdotti, että lähtisin saman tien ehdolle myös henkilöstöyhdistyksen hallitukseen, Österberg kertoo.

Myös luottamustehtävissä Österbergiä ajaa eteenpäin yhteisöllisyys, yhteisten asioiden hoitaminen yhdessä.

– Eräs ystäväni on sanonut, että olen ihmisihminen eli ihmiset saavat minut syttymään, Österberg sanoo.

Kun Österberg keskustelee liiton jäsenyydestä uusien ihmisten kanssa, painottaa hän tilanteen mukaan eri asioita.

– Harjoittelijalle kerron Pro olevan monialainen liitto, jota ei tarvitse välttämättä vaihtaa, vaikka siirtyisi pankista pois. Toisen liiton jäsenelle saatan muistuttaa, että Pro neuvottelee rahoitusalan työehtosopimuksen.

Työlle vastapainoa metsästä ja puutarhasta

Vapaa-ajallaan Österberg kuljettaa 9- ja 13-vuotiaita lapsiaan harrastuksiin. Laajennettuun perheeseen kuuluvat myös vanhemmat sekä siskon viisilapsinen perhe.

– Sama 13–14 hengen poppoo viettää yhdessä niin joulut, pääsiäiset kuin juhannukset. Meillä on eteläeurooppalainen perhetyyli, jossa puutumme kaikki toistemme asioihin, Österberg nauraa.

Lisäksi Österberg rentoutuu omakotitalonsa puutarhassa, marjastamalla ja polkujuoksun parissa. Pysytään polulla -naisporukan kanssa Österberg käy myös kilpailuissa.

– Ne ovat päännollausreissuja, joiden aikana ei pysty ajattelemaan muuta kuin seuraavaa askelta, Österberg kertoo.

Tiukoissa paikoissa juoksuporukan soittolistalla ovat muun muassa Keko Salatan Pari kilometriä ft. Diandra ja Puolikuun Viimeiset viisi kilometriä.

– Esimerkiksi Kolilla viimeinen parin kilometrin nousu on sellainen, että melkein joka kerta itken siinä mäessä. Musiikilla tsemppaan itseäni, Österberg sanoo.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuvassa Annamari Österberg (oikealla) Oulangan vierailukeskuksen pihassa  #pysytäänpolulla-ystäviensä kanssa, ylärivissä vasemmalta oikealle Anita Lehtonen, Sanna Eskelinen, Kati Komma,  edessä vasemmalla Liis Kukkonen.