Ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökielto ITA ry:n jäsenille

lentokone tekniikka
Ammattiliitto Pro on päättänyt ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökiellosta Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITA ry:n jäsenille. Työtaistelutoimenpiteet alkavat 19.12.2021 kello 00.01 ja ovat voimassa toistaiseksi.

Ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökielto ITA ry:n jäsenille

Julkaistu 03.12.2021 klo 14:40

Ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökielto on voimassa kaikissa seuraavien yhtiöiden toimipaikoissa, joissa työskentelee ITA ry:n jäseniä: Finnair Oyj, Finnair Technical Services Oy, TCR Oy, Swissport Oy, Ga Telesis Oy ja Hub Logistics Oy. Toimenpiteet ovat voimassa toistaiseksi.

Prolaisen ITA ry:n jäseniin sovelletaan IAU:n työehtosopimusta. IAU ei kuitenkaan aja ITA:n jäsenten etua ja tilanne on kestämätön: Pro on kuluneen vuoden aikana useaan otteeseen lähestynyt IAUta ja PALTAa keskustellakseen ITAn jäsenten sopimusoikeuksista. IAU on jatkuvasti kieltäytynyt kaikista esitetyistä sovinnollisista tapaamis-/keskusteluehdotuksista ja ilmoittanut, että se ei suostu edes keskustelemaan tilanteesta, ellei Pro vakuuta, ettei se tule vaatimaan itselleen sopimusoikeuksia tekniikan työntekijöiden osalta.

- Emme voi sitoutua tällaiseen. IAU pitää tekniikan työntekijöitä vankina sopimuksessa, johon heillä ei ole pitkään aikaan ollut aitoja vaikutusmahdollisuuksia. Tekniikan työntekijöiden näkökulmasta tilanne on kestämätön. Tämä aiheuttaa myös turhia kiistoja niillä tekniikan työpaikolla, joissa on jäseniä sekä IAU:sta että Prosta, Ammattiliitto Pron johtaja Minea Pyykönen toteaa.

Sen jälkeen, kun tekniikan työntekijät liittyivät Ammattiliitto Pron jäseniksi, on luonnollista, että Pro on mukana valvomassa tekniikan jäsentensä etua myös työehtosopimusrintamalla. Pron vaatimus on,  että se pääsee mukaan neuvottelupöytään ja osaksi alan yleissitovaa työehtosopimusta ja ajamaan ITAlaisten etua. Työnantajilla on puolestaan valta vaikuttaa siihen, kuka neuvottelupöydässä istuu.

Ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökiellon aikana tehdään töitä enintään säännöllisen työajan verran. Ylityökiellon aikana ei kerrytetä liukumasaldoa eikä matkusteta vapaa-aikana työasioissa. Lue lisää ylityökiellosta täältä