Hyppää pääsisältöön

Irtisanominen ja lomautus

Irtisanominen voi tapahtua esimerkiksi henkilösyin tai tuotannollisin ja taloudellisin syin. Näistä sekä irtisanomisajoista ja lomautuksesta kerromme tarkemmin tällä sivulla.
Vihreitä kristalleja, timantteja, murska
Irtisanominen henkilöstä johtuvasta syystä
Vihreitä kristalleja, timantteja, murska

Kun työsuhde irtisanotaan henkilösyihin liittyen, saa työnantaja irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen vain asiallisesta ja painavasta syystä. Syynä voi olla esimerkiksi työsopimusvelvoitteiden vakava laiminlyönti tai rikkominen. Lisäksi, jos toimihenkilö ei vaikkapa pitkäaikaisen sairauden takia enää kykene hoitamaan työtehtäviään eikä hänelle voida tarjota muita tehtäviä yrityksessä, voidaan työsuhde irtisanoa henkilösyin.

Ammattitaidottomuus voi olla myös tietyissä tilanteissa irtisanomisperuste. Kuitenkin, jos työnantaja ei riittävällä tavalla ole huolehtinut opastuksesta ja perehdyttämisestä, ammattitaidon puute ei ole riittävä irtisanomisperuste.

Ennen työsopimuksen irtisanomista toimihenkilölle on yleensä annettava varoitus ja sitä kautta mahdollisuus korjata toimintaansa. Varoitusmenettelyyn sisältyy toimihenkilön kuuleminen ja mahdollinen varoituksen vanhenemisaika.

Vaikka varoitus voi olla vapaamuotoinen, se kannattaa antaa kirjallisesti ja sen antaminen kannattaa aina todentaa.

Erittäin painavista rikkeistä työsuhde voidaan myös purkaa, jolloin työsuhde päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa.