Rakennusalan yhdistykset Prossa

Ammattiliitto Prohon kuuluu useita rakennusalan alueellisia yhdistyksiä. Yhdistykset tekevät töitä jäsentensä työsuhteen ehtojen parantamiseksi, oikeudenmukaisen kohtelun edistämiseksi sekä jäsenten työmarkkina-aseman vahvistamiseksi. Yhdistysten esittelyt ja yhteystiedot löydät tältä sivulta.
rakennustyömaa kerrostalon edessä
Osallistu oman yhdistyksesi toimintaan

Pron jäsenenä pääset osallistumaan oman alueesi yhdistyksen toimintaan. Yhdistykset ovat verkostoja, joissa alueen rakennusalan esimiehet ja asiantuntijat kohtaavat. Ne tarjoavat jäsenilleen tapahtumia, koulutusta ja vaihtelevia etuja.

Löydä oma yhdistyksesi alla olevasta listasta

Helsingin Rakennustoimihenkilöt HRT ry
Kaakkois-Suomen Rakennustoimihenkilöt Pro ry
Kanta-Hämeen Rakennustoimihenkilöt Pro ry
Keski- Suomen Rakennustoimihenkilöt Pro ry
Kuopion Rakennustoimihenkilöt Pro ry
Oulun Rakennustoimihenkilöt Pro ry
Pirkanmaan Rakennustoimihenkilöt Pro ry
Pohjanmaan rakennustoimihenkilöt Pro ry
Pohjois-Karjalan Rakennustoimihenkilöt Pro ry
Päijät-Hämeen Rakennustoimihenkilöt
Satakunnan Pro-rakentajat ry
Uudenmaan rakennustoimihenkilöt
Varsinais-Suomen rakennustoimihenkilöt Pro ry
Turun Seutukunnan asiantuntijat ja esimiehet Pro ry (myös muita kuin rakennusalan jäseniä)

Helsingin Rakennustoimihenkilöt HRT ry

Yhdistys toimii pääkaupunkiseudulla.

HRT valvoo jäsentensä etuja ja tukee jäseniään työelämän ongelmatilanteissa. Se kokee tärkeäksi myös jäsenten hyvinvoinnin ja työssäjaksamisen tukemisen.

Yhdistyksen hallituksen jäsenet toimivat luottamustehtävissä isoissa rakennusliikkeissä. HRT vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin osallistumalla Pron pääkaupunkiseudun ja Länsi-Uudenmaan aluejohtokuntien toimintaan.

HRT tarjoaa verkostoitumismahdollisuuksia erilaisissa tapahtumissaan ja tekee yhteistyötä alueen ammattikorkeakoulujen kanssa. Se järjestää monenlaisia jäsentapahtumia, mm. teatteri-iltoja ja koko perheen kylpylämatkoja.

Nettisivut: www.hrtry.com

Yhteystiedot:
Sihteeri, tiedotussihteeri, taloudenhoitaja ja nettisivuvastaava Janne Waulu, 040 095 1053, janne.waulu(a)gmail.com

Kaakkois-Suomen Rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistys toimii Kaakkois-Suomessa Mikkelin, Kouvolan, Kotkan, Lappeenrannan ja Imatran alueilla.

Kaakkois-Suomen Rakennustoimihenkilöt Pro ry:n aktiivijäsenet ovat rakennusalan ammattilaisista, mikä mahdollistaa tehokkaan verkostoitumisen sekä yhteydenpidon jäsenten kesken.

Yhdistys tarjoaa jäsenilleen tapahtumia esimerkiksi jääkiekko- ja jalkapallo-otteluita, stand-up iltoja sekä osallistuu suurtapahtumiin kuten Hamina Tattoo sotilasmusiikkifestivaaliin. Lisäksi yhdistys järjestää yhteisiä iltamia toisten Pron jäsenyhdistysten kanssa sekä paljon muuta ohjelmaa.

Puheenjohtaja Jari Jokinen, 040 055 2197, jari.jokinen(a)skanska.fi

Kanta-Hämeen Rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistys toimii Hämeenlinnassa ja koko Kanta-Hämeessä. Se osallistuu alueen piiritoimintaan, puheenjohtajapäiville ja nuorisoseminaariin sekä tekee yhteistyötä alueen oppilaitosten kanssa. Kanta-Hämeen Rakennustoimihenkilöt Pro ry edistää nousevaa järjestäytymisastetta työpaikoilla ja tukee yrityksissä toimivia luottamusmiehiä.

Jäsenille pidetään aina tammikuussa talviseminaari ja kerran vuodessa järjestetään perinteinen kesäteatterimatka. Talviseminaarissa käydään läpi tulevan vuoden suunnitelmat ja perehdytään johonkin ajankohtaiseen rakentamiseen liittyvään teemaan. Seminaari järjestetään sellaisessa paikassa, missä on mahdollisuus urheilla, esimerkiksi laskettelukeskuksen tuntumassa.

Puheenjohtaja Tuomo Leinonen, 045 277 4907, tuomo.leinonen(a)gmail.com
Sihteeri Urvelo Miettinen, 044 513 4675, umiettinen(a)yahoo.fi

Keski- Suomen Rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistyksemme toimii Keski-Suomessa ja teemme työtä jäsentemme työolojen, palkkojen ja muiden työsuhteen ehtojen parantamiseksi, tasa-arvon edistämiseksi sekä työmarkkina-aseman vahvistamiseksi.

Edistämme korkeaa järjestäytymisastetta työpaikoilla ja työskentelemme jäsentemme keskinäisen yhteenkuuluvuuden kasvattamiseksi ja lujittamiseksi sekä liitossa että yhdistyksessä.

Järjestämme säännöllisesti neljästä kuuteen kokousta vuodessa ja ilmoitamme niistä jäsenille Aleksin kautta.

Puheenjohtaja Olavi Hassinen, 050 343 0760, olavi.hassinen(a)skanska.fi
Sihteeri, jäsenvastaava ja nuorisovastaava Timo Kynnäs, 050 594 2673, timo.kynnas(a)skanska.fi
Yhdistyksen yhteyshenkilö ja tiedotussihteeri Aleksi Suuronen, 046 921 0644

Kuopion Rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistys toimii Pohjois-Savon maakunnan alueella ja järjestää jäsenilleen tapahtumia sekä retkiä. Suosituin vuosittainen tapahtuma on joulukuusen haku kuusitilalta. Tapahtumaan voi osallistua koko perheen voimin.

Puheenjohtaja Ville Pirskanen, 050 305 6064, ville.pirskanen(a)srv.fi
Sihteeri Henriikka Korolainen, 044 493 9914, henriikka.korolainen(a)sakela.fi

Oulun Rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistys toimii Pohjois-Pohjanmaalla Oulu–Kainuu–Kuusamo alueella, eli entisen Oulun läänin alueella.

Oulun Rakennustoimihenkilöt Pro ry järjestää jäsenkoulutusta ja työelämänluentoja alan opiskelijoille sekä erilaisia jäsentapahtumia. Edunvalvonta on tärkeä osa yhdistyksen toimintaa.

Puheenjohtaja Jyrki Jouppila, 0400 227 744, jyrki.jouppila(a)luja.fi
Sihteeri Lotta Lindström, 040 410 5963, lotta.lindstrom(a)nastarakennus.fi

Pirkanmaan Rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistys toimii Pirkanmaalla ja sen päätehtävänä on valvoa jäsentensä etuja.

Pirkanmaan Rakennustoimihenkilöt Pro ry tukee rakennusalojen opiskelijoiden toimintaa osallistumalla erityisesti heille suunnattujen tilaisuuksien järjestelykustannuksiin (mm. Rudus turvapuisto). Yhdistys tekee tiivistä yhteistyötä Ammattiliitto Pron Tampereen aluetoimiston sopimusala-asiamies Terhi Mäkisen kanssa sekä Tampereen ammattikorkeakoulun rakennusalan opiskelijoiden kanssa. Lisäksi jäsenillä ja heidän perheillään on mahdollisuus osallistua maksutta Pirkanmaan aluejohtokunnan järjestämiin tapahtumiin.

Yhdistyksellä on oma sivu Proplussassa, joka vaatii kirjautumisen jäsennumerolla.

Puheenjohtaja Arto Välimaa
Sihteeri Ismo J. Niemi
rakennustoimihenkilot(a)gmail.com

Pohjanmaan rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistys toimii Pohjanmaan ja Keski-pohjanmaan maakuntien alueella.

Pohjanmaan rakennustoimihenkilöt Pro ry tarjoaa jäsenilleen tapahtumia ja retkiä. Suosituimmat vuosittaiset tapahtumat ovat Mustankarin festarit ja yhdistyksen pikkujoulut.

Puheenjohtaja ja sihteeri Reijo Karppinen, 050 445 5910, reijo0691(a)gmail.com

Pohjois-Karjalan Rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistyksen toimialueena on pääosin Joensuun talousalue, vaikka jäseniä on myös muualta Pohjois-Karjalan alueelta.

Tavoitteenamme on saada lisää nuoria jäseniä toimintaan mukaan. Nuoria jäseniä tai jäseneksi aikovia haluamme tukea kaikin käytettävissä olevin tiedoin ja taidoin sekä ammattiin että vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.

Järjestämme aktiivisille jäsenillemme mahdollisuuden osallistua vapaamuotoisiin seminaarimatkoihin pohjoiseen. Syksyisin patikoinnin, metsästyksen ja muun erästelyn, pyöräilyn ym. mahdollisten harrasteiden muodossa ja kevättalvella hiihdon, laskettelun tai pilkkimisen parissa. Lisäksi järjestämme mm. teatterimatkoja ja muuta kulttuuriin liittyvää toimintaa. Toisinaan ohjelmassa on myös urheilukisoja.

Virallinen vuosikokous pidetään kerran vuodessa kevättalvella. Aktiviteetteihin liittyviä kokouksia hallitus pitää aina tarpeen tullen.

Puheenjohtaja Ari Tykkyläinen, 044 585 2986, ari.tarja(a)gmail.com
Sihteeri Jani Mustonen, 040 566 7184, jani.mustonen(a)rakentajatervo.fi
Rahastonhoitaja Jouni Tuovinen, 050 372 430

Päijät-Hämeen Rakennustoimihenkilöt

Yhdistys toimii Päijät-Hämeen alueella.

Päijät-Hämeen Rakennustoimihenkilöt on noin 140 jäsenen alueellinen ammattialakohtainen yhdistys, joka tukee jäsenistönsä edunvalvontaa, työssäjaksamista, kouluttautumista, verkostoitumista sekä yhteistoimintaa. Yhdistyksen johtokunnassa on kahdeksan rakennusalan ammattilaista useilta rakentamisen osa-alueilta.

Yhdistys järjestää jäsenilleen vapaa-ajantapahtumia mm. pilkki- ja kalastusretkiä, nuorten jäsenten tapaamisia, Pro mölkky -tapahtumia, talvipäiviä, Pro-lounaita ja pikkujouluja.

Tervetuloa mukaan toimintaan!

Puheenjohtaja Mika Piironen, 040 727 1752, mika.piironen(a)hartela.fi
Sihteeri Eetu Nevalainen, 040 186 4336, eetu.nevalainen(a)tencon.fi
ph.rakennustoimihenkilot(a)gmail.com

Satakunnan Pro-rakentajat ry

Yhdistyksen toimialueena on pääosin Satakunnan talousalue. Tuemme jäsenten edunvalvontaa, hyvinvointia ja työssäjaksamista. Pyrimme resurssiemme puitteissa järjestämään myös koulutusta ja virkistystoimintaa jäsenillemme, mm. järjestämällä teatteri-iltoja.

Puheenjohtaja Pasi Ylitalo, pasi.ylitalo(a)sahkojokinen.fi
Sihteeri Marko Kononen, marko.kononen(a)porinyhasunnot.fi

Uudenmaan rakennustoimihenkilöt

URT toimii Uudellamaalla.

Yhdistys järjestää säännöllisin väliajoin jäsentapahtumia, kuten esimerkiksi perinteisen pikkujouluristeilyn, petankkiturnauksen ja paljon muuta.

Pidämme huolta jäseniemme eduista, niin vanhojen, kuin uusienkin, joten toivotamme kaikki Uudellamaalla työskentelevät toimihenkilöt lämpimästi tervetulleiksi yhdistykseemme.

Sihteeri Mikko Lähteenlahti, 050 476 8993
uudenmaanrakennustoimihenkilot(a)gmail.com

Varsinais-Suomen rakennustoimihenkilöt Pro ry

Yhdistyksen toiminta kattaa koko Varsinais-Suomen alueen.

Varsinais-Suomen rakennustoimihenkilöt Pro ry:n tarkoituksena on koota alueella työskentelevät rakennustoimihenkilöt mukaan toimintaansa sekä edesauttaa jäseniään työehtojen ja työolosuhteiden kehittämisessä. Yhdistys tukee jäsenistön yhteistoimintaa yritysrajat ylittävässä yhteistyössä sekä jäsenhankinnassa.

Varsinais-Suomen rakennustoimihenkilöt Pro ry järjestää jäsenilleen vapaamuotoisia yhteishenkeä kohottavia vapaa-ajan tilaisuuksia. Lisäksi jäsenillä on mahdollisuus osallistua Ammattiliitto Pron eri yhdistysten järjestämiin tapahtumiin, esim. urheilutapahtumiin, oman yhdistyksensä kustantamana.

Yhdistyksen jäsenille kuuluu luonnollisesti kaikki Ammattiliitto Pron tarjoamat jäsenedut. Niiden lisäksi jäsenillä on mahdollisuus hakea yhdistykseltä rahoitusta esim. oman työyhteisönsä järjestämiin ammatillista osaamista tukeviin ja työpaikan yhteishenkeä kohottaviin vapaamuotoisiin tilaisuuksiin.

Puheenjohtaja Timo Jaakkola
Varapuheenjohtaja Aki Ahremaa
Sihteeri Saku Turta
Rahastonhoitaja Ville Rintakoski

Muut kuin rakennusalan yhdistykset

Turun Seutukunnan asiantuntijat ja esimiehet Pro ry

Olemme Turun seutukunnan alueella toimiva ammattiyhdistys. Jäsenkuntaamme kuuluu huomattava määrä mm. rakennus-, rakennustuote- ja talotekniikka-alalla työskenteleviä toimihenkilöitä eri paikkakunnilta. Turun Seutukunnan asiantuntijat ja esimiehet Pro ry on jäsenmäärältään alueen suurin toimihenkilöyhdistys ja Suomen toiseksi vanhin prolainen yhdistys.

Päätehtävämme on jäsenten etujen valvominen, mutta tarjoamme sen lisäksi monenlaista vapaa-ajan toimintaa. Yhdistyksellä on esimerkiksi mökki Meri-Teijossa, jota vuokrataan jäsenille todella edulliseen hintaan. Tapahtumista ja muusta toiminnasta ilmoittelemme nettisivuillamme, mistä löytyvät myös Pron Varsinais-Suomen sekä valtakunnalliset koulutukset ja tapahtumat.

Järjestämme jäsenille myös työpaikkakohtaisia tapaamisia ja keskustelutilaisuuksia, joissa on ollut yleensä mukana rakennusalan oma sopimusala-asiamies Ammattiliitto Prosta. Tällaiset paikkakunta- tai työpaikkakohtaiset tapahtumat ovat luonteeltaan rentoja kahvi- tai lounastilaisuuksia. Juuri näissä tapahtumissa mahdolliset paikalliset asiat on helppo ottaa esille. Ota meihin yhteyttä, jos haluat järjestää tilaisuuden omalle työpaikallesi.

Korkea järjestäytymisaste työpaikoilla on tärkeä asia. Yhdistykseen kuuluu sellaisiakin rakennustuotteen työpaikkoja, joissa järjestäytymisaste on 100 %. On hyvä, että saman työpaikan toimihenkilöt kuuluvat omaan paikallisyhdistykseen. Voit liittyä yhdistykseen nettisivujemme kautta.

Nettisivut: www.tspro.fi

Puheenjohtaja Kalle Leinonen, 040 706 9588, kalle.leinonen(a)diversey.com