Energia, puu ja paperi

Sähkö, voimalinjat, energiaa

Energia, puu ja paperi

Energiateollisuuden, pahvin- ja paperinjalostusalan, mekaanisen metsäteollisuuden sekä paperi- ja puusepänteollisuuden työehtosopimukset.

Energia-ala

Energia-alan työehtosopimus on yleissitova, joten sitä noudatetaan kaikkiin alan asiantuntijoihin ja esimiehiin kaikissa energiayhtiöissä muun muassa energiantuotannossa, myynnissä, jakelussa sekä sähköverkon rakentamiseen liittyvässä liiketoiminnassa. Alalla työskentelevien jäsenten tehtävänimikkeitä ovat muun muassa asiakasneuvoja, dokumentoija, työnjohtaja, vuoromestari, tuotantomestari, käyttömestari, verkkoteknikko, järjestelmäinsinööri, kirjanpitäjä, rakennuttaja, sähköverkkoasiantuntija, verkonsuunnittelija, verkostopäällikkö, kunnossapitoinsinööri, kehitysinsinööri, tekninen asiantuntija, it-asiantuntija, asiakaspalvelupäällikkö, henkilöstöassistentti, palveluneuvoja, tiiminvetäjä ja markkinointiassistentti.

Metsäteollisuuden alat

Metsäteollisuudessa Pro neuvottelee neljä työehtosopimusta: paperiteollisuuden, mekaanisen metsäteollisuuden, puusepänteollisuuden sekä pahvin- ja paperinjalostusalan toimihenkilöiden työehtosopimukset. Alalla työskentelevien jäsenten tehtävänimikkeitä ovat muun muassa laborantti, tuotannonsuunnittelija, palkanlaskija, työnohjaaja, työnjohtaja, vuoromestari, tuotantomestari, automaatiopäällikkö, kunnossapitoinsinööri, prosessikehitysinsinööri ja markkinointiassistentti.

Entä tulevaisuudessa? Lue lisää paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden työehdoista.

Työelämän tietopankki

Vastaukset moneen työelämäkysymykseen.