Hyppää pääsisältöön

Kulutustavara-alat

Kuva: Shutterstock

Kulutustavara-alat

Pro solmii kulutustavara-alojen yleissitovat työehtosopimukset, joita noudatetaan kaikkiin alan toimihenkilöihin. Näihin kuuluvat tekstiili- ja muotiteollisuus, lasikeraaminen teollisuus, kumiteollisuus sekä kenkä-, nahka- ja kultaseppäteollisuus sekä harja- ja sivellinala.

Kulutustavarateollisuuden alat

Jäsenemme työskentelevät tehtäväalueilla, joita ovat esimerkiksi tuotekehitys, myynti, markkinointi, hallinto, kunnossapito ja logistiikka. Tyypillisiä tehtävänimikkeitä ovat suunnittelija, laborantti, tekninen asiantuntija, työnjohtaja, tuotannonsuunnittelija, mallimestari, sihteeri, assistentti, tuoteassistentti, henkilöstöassistentti, markkinointiassistentti, menetelmäteknikko, valmistuspäällikkö, palkanlaskija, kirjanpitäjä, talousassistentti, tuotesuunnittelija- ja asiantuntija, ostaja ja IT-alan eri nimikkeet.

Kumiteollisuudessa jäsenemme työskentelevät yrityksissä, jotka valmistavat muun muassa auton renkaita, letkuja, silikonituotteita ja tiivisteitä.

Kultaseppäteollisuuden yritykset valmistavat ja muotoilevat jalometallista tuotteita. Tekstiili- ja muotialan yritykset valmistavat vaatteita ja muotituotteita sekä muita tekstiilituotteita.

Kenkä- ja nahkateollisuuden yritykset valmistavat kenkiä ja laukkuja sekä muita nahkatuotteita.

Lasikeraaminen teollisuuteen kuuluu eri toimialoja, lasia jalostavaa teollisuutta ja keramiikkateollisuutta sekä lasitusalaa.

Työelämän tietopankki

Vastaukset moneen työelämäkysymykseen.

Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.