Hyppää pääsisältöön

Media, viestintä ja ICT

Reititin, internet-yhteys

Media, viestintä ja ICT

ICT-alan , viestintäalojen, Digitan, Yleisradion ja MTV:n työehtosopimukset sekä Postin prolaisten edunvalvonta.

Tes-markkinointikampanjan kuva ict-sektorille
Kameran objektiivi lähietäisyydeltä, YLE tai MTV
Viestintäala
Kameran objektiivi lähietäisyydeltä, YLE tai MTV

Ammattiliitto Pron ja Medialiiton solmiman työehtosopimuksen piiriin kuuluvat koulutuksesta riippumatta toimihenkilöt, jotka työskentelevät graafisen alan kaupallishallinnollisten tehtävien lisäksi tietohallinnon ja tietoteknisissä tehtävissä. Viestintäalan teknisten toimihenkilöiden työehtosopimuksen piiriin kuuluvat alan teknistä koulutusta vaativissa tehtävissä työskentelevät toimihenkilöt. Toimihenkilöiden työehtosopimus on normaalisitova ja teknisten toimihenkilöiden työehtosopimus on yleissitova.

Viestintäalan toimihenkilöt ja tekniset toimihenkilöt työskentelevät media- ja viestintäalan yrityksissä, mainostoimistoissa sekä mediataloissa. Perinteisen sanoma- ja aikakauslehtien julkaisemisen sekä painamisen lisäksi yritykset myös käsittelevät ja jalostavat osoite- ja muuta markkinointitietoa sekä tuottavat erilaisia sähköisiä julkaisuja ja palveluja. Media-ala on voimakkaassa murroksessa ja viestinnän digitalisoituminen edellyttää tutkimus- ja tuotekehitystä sekä henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Viestintäalan toimihenkilöiden ja teknisten toimihenkilöiden tehtäviä ovat muun muassa asiakas- ja toimistopalvelu, graafinen suunnittelu, mediasuunnittelu, esimiestehtävät, ilmoitus-, ja mainosliikenne, myynti ja markkinointi, operaattorin työt, sihteerin ja assistentin työt, taloushallinto, tietojenkäsittely ja suunnittelu, esimies-, työnsuunnittelu, tuotannonsuunnittelu-, työnjohto-, tuotannon johto-, asiantuntija-, kunnossapito- ja myyntitehtävät.

MTV:n toimihenkilöihin sovelletaan Paltan ja Pron uutta toimihenkilöiden työehtosopimusta. Poikkeuksena ovat ensi sijaisesti palkkausjärjestelmään ja matkustamiseen liittyvät määräykset.

Työelämän tietopankki

Vastaukset moneen työelämäkysymykseen.