Neuvot lakiasioissa

Mies ja nainen juristin tai lakimiehen puheilla

Neuvot lakiasioissa

Yksi liiton tärkeimpiä tehtäviä on valvoa jäsenten oikeuksia ja pitää heidän puoliaan. ​​​​​​​Asiantuntijamme ja juristimme varmistavat, että työehtosi ovat reilut ja sopimusten mukaiset. He neuvovat ja neuvottelevat, sopivat kiistat ja puolustavat sinua viime kädessä oikeudessa. Pron oikeusapu on sinulle jäsenenä taloudellisesti riskitön.

Pron jäsenenä saat työelämän oikeudellisen turvan lisäksi maksutonta puhelinneuvontaa myös yksityiselämään tai yksinyrittämiseen liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä.

Asiantuntijamme ja juristimme varmistavat, että työehtosi ovat reilut

He neuvovat ja neuvottelevat työpaikan ristiriidoista työnantajan kanssa, tekevät sopimukset työnantajaliittojen kanssa ja puolustavat viime kädessä sinua jopa oikeudessa. Työsuhderiita-asian oikeudenkäyntikulut voivat nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Liittojen palvelujen merkittävin ero on oikeudenkäyntiä vaativien riitojen hoitamisessa. Pron oikeusapu on sinulle jäsenenä taloudellisesti riskitön.

Mies ja nainen riitelevät, avioero
Yksityiselämän oikeusneuvonta
Mies ja nainen riitelevät, avioero

Perintöön, asuntokauppaan tai yksinyrittämiseen liittyviä kysymyksiä?

Pron jäsenenä saat maksutonta neuvontaa myös yksityiselämän oikeudellisissa kysymyksissä. Aiheet voivat liittyä esimerkiksi perunkirjoitukseen, puolisoiden omaisuuden jakoon tai lasten asioiden järjestämiseen erotilanteessa, ostetussa asunnossa havaittuihin virheisiin tai korvausvastuuasioihin asunto-osakeyhtiössä vaikkapa vesivahingon myötä.

Pron jäsenet saavat myös 15 prosentin alennuksen Evershedsin yksityiselämän oikeudellisia kysymyksiä koskevista toimeksiannoista.

Tuemme myös yrittämisessä

Asianajotoimiston asianajajat auttavat sinua myös esimerkiksi yrityksen perustamiseen, vakuutuksiin, sopimuksiin tai vahingonkorvausasioissa. Saat apua myös vaikkapa viranomaisten kanssa asiointiin tai ammatinharjoittajan verotukseen liittyvissä yleisissä asioissa.

Tutustu tietosuojaselosteeseen

Näin otat yhteyttä
Yksityiselämän ja yksinyrittäjyyden oikeudelliset kysymykset

Yksityiselämän oikeudellisen neuvonnan yleisiä aiheita ovat perintöveroasiat ja perintöverosuunnittelu, asuinhuoneiston vuokra-asiat, edunvalvonta-asiat vanhuksen sairastuttua tai testamentin ja avioehtosopimuksen tekemisen suunnittelu. Palvelu koskee myös samassa taloudessa asuvia perheenjäseniäsi.

Asianajotoimiston asianajajat auttavat sinua myös yksinyrittämiseen liittyvissä asioissa.

Sähköisen viestinnän palvelulain muutoksen mukaan yritysnumeroihin eli valtakunnallisiin tilaajanumeroihin (mm. 010-alkuiset numerot) soittamisen hinta on 28.12.2023 alkaen matkapuhelimella soitettaessa matkapuhelumaksu (mpm) ja lankapuhelimella soitettaessa paikallisverkkomaksu (pvm).

Työsuhteeseen, työtehtäviin tai luottamustehtäviin liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä suoraan Pron työelämäasiantuntijoihin.

Soita Eversheds-asianajotoimistoon 10–16 arkena, 010 6841 400
Kerro puhelun aluksi jäsennumerosi, jonka löydät jäsenkortistasi.
Neuvonta on ilmaista koko perheellesi, maksat vain normaalin puhelinmaksun.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Kuva: Shutterstock
Julkaistu 14.11.2023
Työtuomioistuimessa puitiin sitä, tarvitseeko työnantajan maksaa vuorolisät silloin, kun ylityötä teetetään keskeytyvissä työaikamuodoissa aikana, jolloin säännöllistä vuorotyötä ei muutoin teetetä. Asia ratkesi Pron hyväksi.
katsastusala
Julkaistu 20.09.2023
Irtisanotulle Pron jäsenelle ei tarjottu työtä saman konsernin sisällä, vaikka avoimia työpaikkoja oli. Työn tarjoamisvelvollisuutta rikkonut työnantaja hävisi jutun käräjäoikeudessa ja sen jälkeen hovioikeudessa.
Jos työpaikalla toimitaan laittomasti, Ammattiliitto Pro ajaa jäsenten asiaa oikeudessa.
Julkaistu 30.09.2022
Oikeuden mukaan Dragon Mining päätti keskeyttää louhinnan ennen yhteistoimintaneuvotteluja ja rikkoi yt-lakia. Irtisanottu Pron jäsen sai korvauksen.
Pro on ammattiliitto, joka turvaa jäsentensä selustan kaikissa tilanteissa
Liity meihin!

Voit liittyä meihin koulutuksestasi, tittelistäsi tai työsuhteesi laadusta riippumatta.

Jäsenmaksu sisältää myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan.