Hyppää pääsisältöön

Vaalit Suomessa

Palkansaajien asioista päätetään muuallakin kuin työehtosopimusneuvotteluissa. Palkansaajaliikkeen tehtävänä on varmistaa, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa keskustellaan meille tärkeistä asioista. Ammattiliitto Pro osallistuu valtakunnallisiin vaaleihin omilla vaaliohjelmillaan ja nostamalla esiin ehdokkaita, jotka ovat liiton jäseniä.

Seuraavat Suomessa käytävät valtakunnalliset vaalit ovat kuntavaalit keväällä 2021. Voit tutustua Pron kuntavaaliteemoihin tällä sivustolla. Pro järjestää alkuvuodesta virtuaalisen kuntavaalikiertueen, jota ovat tervetulleita seuraamaan kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Eurovaalit 2019

Pron jäsen Miapetra Kumpula-Natri (sd.) valittiin jatkokaudelle europarlamenttiin.

Eduskuntavaaliteemat 2019

Eduskuntavaaleissa äänestettiin mm. työelämän kehittämisestä, uusien työpaikkoja syntymisestä sekä palveluiden laadusta. Suomi päätettiin muuttaa hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, ja siinä Pron jäsenillä on paljon työtä tehtävänään. Katso täältä hallitusohjelmatavoitteet täältä

Kuntavaalit 2017

Edellisissä kuntavaaleisssa prolaisia oli ehdolla 414, joista kunnanvaltuustoihin valittiin melkein joka neljäs eli 120 prolaista. Seuraavat kuntavaalit järjestettiin 18. huhtikuussa 21. Kannustamme jäseniämme lähtemään rohkeasti ehdolle tulevissa vaaleissa!