Hyppää pääsisältöön

Vaalit Suomessa

Palkansaajien asioista päätetään muuallakin kuin työehtosopimusneuvotteluissa. Palkansaajaliikkeen tehtävänä on varmistaa, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa keskustellaan meille tärkeistä asioista. Ammattiliitto Pro osallistuu valtakunnallisiin vaaleihin omilla vaaliohjelmillaan ja nostamalla esiin ehdokkaita, jotka ovat liiton jäseniä.

Seuraavat Suomessa käytävät valtakunnalliset vaalit ovat kuntavaalit keväällä 2021. Voit tutustua Pron kuntavaaliteemoihin tällä sivustolla. Pro järjestää alkuvuodesta virtuaalisen kuntavaalikiertueen, jota ovat tervetulleita seuraamaan kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Eurovaalit 2019

Pron jäsen Miapetra Kumpula-Natri (sd.) valittiin jatkokaudelle europarlamenttiin.

Eduskuntavaaliteemat 2019

Eduskuntavaaleissa äänestettiin mm. työelämän kehittämisestä, uusien työpaikkoja syntymisestä sekä palveluiden laadusta. Suomi päätettiin muuttaa hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, ja siinä Pron jäsenillä on paljon työtä tehtävänään. Katso täältä hallitusohjelmatavoitteet täältä

Kuntavaalit 2017

Kuntavaaleisssa vuonna 2017 prolaisia oli ehdolla 414, joista kunnanvaltuustoihin valittiin melkein joka neljäs eli 120 prolaista. Seuraavat kuntavaalit järjestettiin kesäkuussa 2021. Kannustamme jäseniämme lähtemään rohkeasti ehdolle tulevissa vaaleissa!

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Julkaistu 05.05.2021
Ammattiliitto Pro ja Ammattiyhdistys Nousu ovat neuvotelleet alkuvuoden yhteistyön tiivistämisestä. Pro ja Nousu ovat hyväksyneet aiesopimuksen yhdistymisestä.
arto rauhala
ProStoori
Julkaistu 05.05.2021
Työ tuo eri sukupolvet yhteen. Työkavereina voi olla niin vastavalmistuneita, nelikymppisiä kuin pian eläköityviä. Mitä eri-ikäiset ajattelevat työelämästä?
kynä ja sopimuspaperi
ProStoori
Julkaistu 05.05.2021
Pron työsuhdeneuvonnasta tiedustellaan kaikenlaisia asioita, jotka herättävät epätietoisuutta. Yksi eniten askarruttavista on, mitkä asiat työsopimuksessa täytyy olla. ProStoori kertoo juttusarjassaan vastaukset kuuteen yleisimpään työsuhdeneuvonnan kysymykseen.