Vaalit Suomessa

Palkansaajien asioista päätetään muuallakin kuin työehtosopimusneuvotteluissa. Palkansaajaliikkeen tehtävänä on varmistaa, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa keskustellaan meille tärkeistä asioista. Ammattiliitto Pro osallistuu valtakunnallisiin vaaleihin omilla vaaliohjelmillaan ja nostamalla esiin ehdokkaita, jotka ovat liiton jäseniä.

Eurovaalit 2024

Tutustu Pron eurovaaliteemoihin täältä.

Eduskuntavaalit 2023

Tutustu Pron eduskuntavaaliteemoihin ja valittuihin prolaisiin täältä.

Aluevaalit 2022

Tutustu Pron aluevaaliteemoihin ja aluevaaleissa valittuihin prolaisiin täällä

Kuntavaalit 2021

Voit tutustua Pron kuntavaaliteemoihin ja kuntavaaleissa valittuihin prolaisiin tästä.

Eurovaalit 2019

Pron jäsen Miapetra Kumpula-Natri (sd.) valittiin jatkokaudelle europarlamenttiin.

Eduskuntavaaliteemat 2019

Eduskuntavaaleissa äänestettiin mm. työelämän kehittämisestä, uusien työpaikkoja syntymisestä sekä palveluiden laadusta. Suomi päätettiin muuttaa hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, ja siinä Pron jäsenillä on paljon työtä tehtävänään. Katso täältä hallitusohjelmatavoitteet.

Kuntavaalit 2017

Kuntavaaleisssa vuonna 2017 prolaisia oli ehdolla 414, joista kunnanvaltuustoihin valittiin melkein joka neljäs eli 120 prolaista. Seuraavat kuntavaalit järjestettiin kesäkuussa 2021. Kannustamme jäseniämme lähtemään rohkeasti ehdolle tulevissa vaaleissa!

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

EU:n lippu liehuu parlamentin edessä
Julkaistu 07.03.2024
Euroopan unionista on tullut entistä tärkeämpi toimija työntekijöiden oikeuksien turvaajana ja työelämän kehittäjänä. Politiikan arvojen koventuminen ja uuden talouden yritysjätit ovat haastaneet pitkään kunnioitetut käsitykset työntekijöiden neuvotteluoikeuksista. Ammattiliitto Pro vaatii vaalitavoitteissaan lakko-oikeuksien turvaamista nykyistä laajemmin myös EU-lainsäädännössä.
Sonja Raitamäen blogi
Blogit
Julkaistu 04.09.2023
Ammattiliitto Pro seuraa aktiivisesti puolueiden keskustelua työelämästä syksyn puoluekokouksissa. SDP:n puoluekokouksessa Orpon hallitusohjelma kirvoitti keskustelua, mutta yhteistyön kättä tarjottiin myös elinkeinoelämän suuntaan.
Blogi kristillisdemokraattien puoluekokouksesta
Blogit
Julkaistu 28.08.2023
Ammattiliitto Pro seuraa aktiivisesti puolueiden keskustelua työelämästä syksyn puoluekokouksissa. Kristillisdemokraattien puoluekokouksessa hallitusohjelma ja ensi kuun budjettiriihi jäivät keskustelussa paitsioon Sari Essayahin presidenttiehdokkuuden ja puolueen sääntömuutosten ollessa kokouksen ykköspuheenaiheita.