Hyppää pääsisältöön

Vaalit Suomessa

Palkansaajien asioista päätetään muuallakin kuin työehtosopimusneuvotteluissa. Palkansaajaliikkeen tehtävänä on varmistaa, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa keskustellaan meille tärkeistä asioista. Ammattiliitto Pro osallistuu valtakunnallisiin vaaleihin omilla vaaliohjelmillaan ja nostamalla esiin ehdokkaita, jotka ovat liiton jäseniä.

Aluevaalit 2022

Tutustu Pron aluevaaliteemoihin ja aluevaaleissa valittuihin prolaisiin täällä

Kuntavaalit 2021

Voit tutustua Pron kuntavaaliteemoihin ja kuntavaaleissa valittuihin prolaisiin tästä.

Eurovaalit 2019

Pron jäsen Miapetra Kumpula-Natri (sd.) valittiin jatkokaudelle europarlamenttiin.

Eduskuntavaaliteemat 2019

Eduskuntavaaleissa äänestettiin mm. työelämän kehittämisestä, uusien työpaikkoja syntymisestä sekä palveluiden laadusta. Suomi päätettiin muuttaa hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, ja siinä Pron jäsenillä on paljon työtä tehtävänään. Katso täältä hallitusohjelmatavoitteet.

Kuntavaalit 2017

Kuntavaaleisssa vuonna 2017 prolaisia oli ehdolla 414, joista kunnanvaltuustoihin valittiin melkein joka neljäs eli 120 prolaista. Seuraavat kuntavaalit järjestettiin kesäkuussa 2021. Kannustamme jäseniämme lähtemään rohkeasti ehdolle tulevissa vaaleissa!

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

vaalit
Julkaistu 14.02.2022
Ensimmäisiin aluevaaleihin ilmoittautui Ammattiliitto Pron kotisivuille 69 ehdokasta joista viitisenkymmentä julkaisi oman vaalisivunsa Pron aluevaalisivuilla.
vaaliteemainen kuvituskuva
Julkaistu 10.01.2022
Prolaisia ehdokkaita aluevaaleissa on nyt tiedossa 69. Yli 50 ehdokasta on julkaissut omat ehdokasprofiilin Pron verkkosivuille. Eri puolueita ja valitsijayhdistyksiä edustavat ehdokkaat esitellään Pron aluevaalisivuilla, kun Pro tuo ehdokkaat ja liiton jäsenet yhteen.
kotihoitaja tukee kävelykepin kanssa kävelevää vanhusta
ProStoori
Julkaistu 15.12.2021
Tammikuussa 2022 pidettävissä ensimmäisissä aluevaaleissa päätetään, miten terveydenhuolto, sosiaalihuolto ja pelastustoiminta Suomessa järjestetään. Vaaliuurnilla valitaan aluevaltuustot hyvinvointialueille.