Hoppa till huvudinnehållet

Aktia omställningsförhandlar om 70 arbetsplatser

Aktia Banks och Aktia Livförsäkrings omställningsförhandlingar kan leda till uppsägning av 70 personer. Huvudförtroendemännen oroar sig för hur de anställda orkar och förhandlingarnas tidpunkt. Förhandlingarna avslutas dagen före julafton.

Aktia Bank och Aktia Livförsäkring berättade idag att man nästa veckas fredag den 11 november 2022 inleder omställningsförhandlingar i enlighet med samarbetslagen för att omorganisera sina funktioner.

Förhandlingarna omfattar ungefär 430 arbetstagare och för sjuttio av dem kan anställningsförhållandet upphävas. Enligt arbetsgivaren kan det bli ändringar i arbetstagarnas befattningsbeskrivningar och andra anställningsvillkor. Det öppnas ungefär 30 nya befattningar.

Aktia Banks huvudförtroendeman Heikki Kaijalainen berättar att personalen haft det tufft de senaste åren. Aktia gav förra veckan en resultatvarning.

–  Banken har gjort ett bra resultat och genast marknaden vänder är man beredd att skära i bankens viktigaste resurs, det vill säga personalen. Jag skulle önska långsiktighet av arbetsgivaren. Vi kan inget åt utvecklingen på den globala aktiemarknaden, men är det den enda mätaren som styr verksamheten?

Enligt Kaijalainen har det redan nu gjorts stora förändringar i Aktia. Då regleringen ökar i finanssektorn ökar även arbetsmängden. Inte antalet anställda.

Huvudförtroendemannen för Aktia Livförsäkring, Salme Nurmi, berättar att nyheten om omställningsförhandlingarna kom som en överraskning. Det finns verkligt mycket jobb och det inger oro hur personalen ska orka.

– Stämningen är upprörd och vi förtroendeman hade inte tid att förbereda oss på det här. Också förhandlingarnas tidpunkt överraskade, för de avslutas under julveckan. Ork och krafter till alla så att vi klarar det.

Enligt Kaijalainen avslutas förhandlingarna den 23 december och uppsägningarna klarnar eventuellt först vid årsskiftet.

Arbetsgivaren motiverar förhandlingarna med lättare organisation och tydligare roller. I affärsverksamheten har man de senaste åren prioriterat kapitalförvaltning, vars avkastning gått ner i och med nedgången på placeringsmarknaden.