Hoppa till huvudinnehållet

Åldersdiskriminering utgör hinder för att lösa bristen på yrkeskunnigt folk

Minnin blogi på svenska
Vi kan inte svara på efterfrågan på kunnig arbetskraft utan att hela befolkningens kompetens tas i användning och utvecklas.

Åldersdiskriminering utgör hinder för att lösa bristen på yrkeskunnigt folk

Publicerad 11.05.2023 kl. 15:32
Text
Minea Pyykönen | Översättning Susanne Paetau

Branschernas tillväxt grundar sig på högre kompetens än idag, som fås genom att rekrytera högt utbildade. I växande branscher koncentreras efterfrågan på arbetskraft till högt utbildade till lednings- och expertuppgifter. Enligt utbildningsstyrelsen förutsätter 80 procent av nya arbetsplatser fram till år 2035 kompetens på högskolenivå. Samtidigt lider Finland av kronisk brist på proffs.

 I Finland finns en helt outnyttjad reserv på tiotusentals proffs, som är mer än redo för arbetslivet – nämligen personer över 50.

Erfarna arbetstagare har samlat kompetens och erfarenhet. De är ofta engagerade och motiverade att jobba eller att utvecklas i en ny bransch efter branschbyte.

De erfarna proffsens svaga sysselsättningsutsikter står likväl i strid med arbetskraftsbristen. Fördomar och åldersrasism utgör hinder för att hitta de verkliga diamanterna.

De som gjort en lång arbetskarriär och har en mångsidig erfarenhet har mest att ge i sakkunniguppgifter. För det behövs identifiering och utveckling av kompetens samt mod att på ett nytt sätt se en fortsättning på karriären.

 Identifiering av kompetens är en ödesfråga för Finland

Förutom med attitydförändring kan situationen korrigeras genom att satsa på kompletterande utbildning och fortbildning för vuxna i arbetsför ålder.

Bättre identifiering av kompetens som fåtts såväl i studier och arbetslivet som utanför dem är i nyckelposition. Att identifiera kompetens är det allra viktigaste verktyget för att bestämma riktningen för jobbsökning och ny karriärutveckling.

Omfattande kompetenskartläggning som en del av utvecklingssamtalen på arbetsplatserna skulle ge en bild av kompetensresurser under utveckling, hjälpa att se brister i kompetensen och konkretisera kompetensbehov för arbetstagarna. Gemensamt planerad och individanpassad utbildning och stärkande av kompetens skulle vara till nytta för såväl arbetsgivare som arbetstagare.

Vi i Fackförbundet Pro vill rensa bort åldersrasism vid rekrytering och från arbetsplatser samt skapa sporrar för att anställa erfarna arbetstagare. Om en erfaren arbetstagare sägs upp måste hans eller hennes återanställning försnabbas. Han eller hon kan behöva yrkeshandledning och annan djupare utbildningsrådgivning. Det kräver arbete att utreda utbildningsbehov och -möjligheter. Det måste reserveras tillräckliga resurser för de sakkunniga vid arbets- och näringsbyråerna, för att servicen i enlighet med målsättningarna skall leda till snabb sysselsättning.