Det är en stor prövning för förtroendemannen då en stor del av arbetsgemenskapen hotas av uppsägning.
Årets Pro-förtroendeman 2025 Raimo Turunen som är huvudförtroendeman vid Digita har råkat i hetluften då han försvarat de egna. Det har också krävts goda köpmannakunskaper.
– Ifjol fick hälften av oss gå. Omställningsförhandlingarna var kanske de tyngsta jag upplevt, säger han.
Han var tvungen att avbryta sin semester och jobba hårt i sex veckor. Efterdyningarna pågår fortfarande.
– Det tyngsta är att du känner varenda en som människa och kollega. Hur kan cheferna och ägarna sova gott om nätterna, när jag också har svårigheter ibland?
Turunen har redan länge varit huvudförtroendeman vid Digita. Som sitt huvudarbete håller han radio- och tv-masten vid Koli i skick och fungerar som radionätsexpert.
Vad får honom att orka år ut och år in, genom svåra förhandlingar och smärtsamma uppsägningar?
– Jag har varit tvungen att lära mig att klara av stress. Också i svåra situationer måste man kunna koppla av från jobbet på kvällen, så att man kan sova. Om jag sköter uppgiften så att jag på kvällen kan se mig i spegeln och veta att jag gjort mitt yttersta så kan jag också sova gott om natten.
Han låter bli kaffet och bullarna vid förhandlingsbordet.
– Magen klarar åtminstone stress bättre när jag låter bli kaffet helt och hållet, skrattar Turunen.
Förhandla med fakta, lyssna på människan
Förtroendemannens arbete är en evig balansgång. Man måste lyssna noga såväl på arbetsgivaren som på de egna, plocka upp det väsentliga och motivera sin åsikt med fakta.
– Det gäller att göra sin hemläxa noggrant innan förhandlingarna. Man måste veta vad arbetsgivaren vill, vilka de egna målsättningarna är och hur olika lösningar påverkar helheten.
Fakta är inte alltid nog. Ibland stöter förtroendemannen på en situation där arbetsgivaren redan fattat sina beslut och förhandlingarna bara är en formalitet.
– Det är frustrerande. Men oftast är det möjligt att få till en genuin diskussion och förhandling. Då är målsättningen en win-win-lösning. Ett bra avtal är ett sådant där ingendera parten upplever att den förlorat, berättar Turunen.
Ett exempel på det är en arbetstidsförändring där bolaget effektiverade verksamheten och arbetstagarna fick mänskligare arbetsskift.
– Det handlar ju om att köpslå, att förhandla om storleken på ersättningen och villkoren för arbetsinsatsen.

Den gemensamma kraften bär – varför lönar det sig att höra till facket?
Det är just i pressade situationer som betydelsen av fackförbundet och en hög organisationsgrad blir tydlig. Vid Digita är den hela 99 procent.
– Ju högre organisationsgrad, desto bättre förhandlingar med arbetsgivaren. Det ger tyngd.
Ett medlemskap i facket är inte bara en försäkring inför sämre dagar, utan kontinuerligt stöd och trygghet.
– Förtroendemannens viktigaste uppgift är att skapa valuta för medlemsavgiften. Det betyder övervakning av avtalen, försvarande av rättigheter och hjälp i alla knepiga situationer i arbetslivet och ibland också i privatlivet. När medlemmarna upplever att vi tar hand om dem så växer förtroendet och den gemensamma andan blir starkare.
– Vi är en motkraft till girigheten, summerar Turunen fackets roll i en värld där spelet hela tiden hårdnar.
Förtroendemannens viktigaste egenskap är viljan att hjälpa andra
Vilken typ av egenskaper förutsätter rollen som förtroendeman?
– Det är viktigt att kunna komma överens med olika typer av människor och framför allt att vilja hjälpa andra. Om man funderar på att göra det för pengarnas skull så kan man glömma det direkt. Man måste vara beredd att lägga sig själv i blöt för andras skull. Man måste vinna medlemmarnas förtroende varje dag.
En bra förtroendeman tar enligt Turunen hand om medlemmarna också när det går bra. Då känner man redan alla och får deras fulla stöd när det sedan behövs.
Förtroendemannen jobbar inte ensam. Hen gör det tillsammans med såväl arbetskamraterna som arbetsplatsens andra förtroendepersoner.
– Tillsammans får man till stånd bättre avtal. Man fattar inte alltid allting ensam. Motparten har stora team som förbereder förhandlingarna och vi behöver samma typ av teamarbete, säger Turunen.
Lång erfarenhet av att försvara kollegor
Raimo Turunens egen väg till förtroendeman började nästan av en slump hösten 1993, då en kollega bad honom att bli teknisk sekreterare vid Rundradion Ab:s tekniska avdelning.
– Jag kunde inte säga nej.
Det var början på en karriär inom förtroendeuppdrag, som har fortsatt under åren på Rundradion och Digita, via olika förtroendeuppdrag och otaliga förhandlingar vid sidan av det egentliga arbetet. I höst firar Turunen 35 år i företagets tjänst.
Även om förtroendemannens arbete ibland är tungt, har det också varit givande.
– Fantastiska kollegor och en känsla av gemenskap har hållit mig kvar i företaget. Vi har alltid tagit hand om varandra.
Turunens budskap till alla är tydligt.
– Det lönar sig att vara höra till facket, eftersom det är det bästa sättet att bevaka våra intressen. Inte minst i dessa allt tuffare tider.
Utmärkelse till två förtjänstfulla förtroendemän
Pro delade också ut hederspris till två förtroendemän, Iiro Ketola och Tarja Särkkä.

Iiro Ketola är facklig aktiv sedan länge och har sedan 2005 varit huvudförtroendeman vid LokalTapiolas huvudkontor i Esbo. Som förtroendeman på heltid är Iiro väl medveten om de glädjeämnen och sorger som tjänstemän i försäkringsbranschen upplever. Han är en kompetent och saklig förhandlare både på arbetsplatsen och vid kollektivavtalsbordet, men han kan vid behov också framföra sina åsikter på ett bestämt sätt.
Tarja Särkkä har redan länge varit förtroendeman vid Skatteförvaltningen, och redan det är i sig hedervärt. Tarja kan beskrivas som en lösningsorienterad brobyggare. Hon är en utmärkt förhandlare som bland annat har förhandlat fram ett exceptionellt bra lönesystemsavtal och tjänste- och arbetskollektivavtal för medlemmarna. Tarjas varumärken är öppenhet, lättillgänglighet, utbyte av information, god briefing och nätverkand