Hoppa till huvudinnehållet

De förbjudna frågorna på arbetsintervjun

Kuvituskuva työhaastattelun kielletyt kysymykset artikkeliin
TextMatti Lintulahti | Översättning Susanne Paetau
BildAdobe Stock
Kuvituskuva työhaastattelun kielletyt kysymykset artikkeliin
Syftet med arbetsintervjun är att utreda den sökandes lämplighet för arbetsuppgiften. Därför får man i arbetsintervjun endast fråga sådant som är väsentligt för arbetet. En del frågor är helt förbjudna.

Det finns en enkel tumregel för arbetsintervjuer: I intervjun får man bara fråga om uppgifter som är nödvändiga för att utföra arbetet. Sådana är frågor som är väsentliga för den sökandes kompetens och lämplighet samt hälsouppgifter som har direkt betydelse för den sökandes förmåga att utföra arbetet. Alla andra frågor är i princip förbjudna, rentav olagliga. Arbetssökande kan låta bli att svara på alla frågor som inte är väsentliga för anställningsförhållandet.

Följande får man i princip inte fråga i en arbetsintervju, med några ovanliga undantagsfall.

Familjerelationer och föräldrar

Frågor om familjerelationer hör inte till en arbetsintervju. Därför är frågor om civilstånd, föräldrarnas yrken och hemort på listan över förbjudna frågor. Man får heller inte fråga i en arbetsintervju om parförhållandet är viktigare än arbetet eller om man bor ensam eller på annat sätt.

Barn och graviditet

Förbjudna frågor utgående från jämställdhetslagen är till exempel frågor om graviditet, familjeplanering, antal barn och organisering av barnavård. De här frågorna ställs fortfarande onödigt ofta till kvinnor.

Sexuell läggning och sällskapande

En persons sexuella läggning eller sällskapande har inte att göra med jobbet och man får inte fråga om dem. Om du är singel eller med vem du sällskapar är förbjudna ämnen i arbetsintervjun.

Ålder

Ålder finns också på listan över förbjudna frågor, för den har inte betydelse för arbetsprestationen och den kan användas för att diskriminera i ansökningsprocessen, vilket är förbjudet enligt diskrimineringslagen. Människor i alla åldrar kan råka ut för åldersdiskriminering.

Nationalitet och etniskt ursprung

Den arbetssökandes nationalitet och etniska ursprung är också olämpliga ämnen. Till exempel följande frågor är förbjudna: Var har du dina rötter? Varifrån kommer dina föräldrar?

Religion och politisk övertygelse

Frågor i anslutning till religion och politisk övertygelse är som regel förbjudna. Det är inte väsentligt för arbetet att man gått skriftskola och inte heller vilket parti man stöder eller om man på något sätt är politiskt aktiv. Det finns ändå undantag. Om ett partikansli söker kampanjchef är frågor i anslutning till politisk övertygelse tillåtna. Eller om man söker jobb till vissa uppgifter inom kyrkan kan det vara befogat att fråga om religiös övertygelse.

Medlemskap i fackförbund

Till listan med förbjudna frågor hör de om medlemskap och aktivitet i fackförbund. Därmed får man alltså inte i en arbetsintervju fråga till vilket fackförbund du hör eller om du skulle strejka ifall det skulle bli strejk.

Armé och militär grad

Fastän försvarsmaktens ledarskapsutbildning värdesätts, får man inte i en arbetsintervju fråga om gjord värnplikt, om man gjort värnplikt eller civiltjänst eller vilken militär grad man har. Enda undantaget till det här är arbetsuppgifter i försvarsmakten som kräver en viss militär grad.

Användning av alkohol, tobak eller droger

I en arbetsintervju får det inte frågas om du röker eller hur mycket du använder alkohol eller om du använder droger. Drogtest får inte göras som del av arbetsintervju. Test kan göras endast på person som valts för jobbet och då också endast om förutsättningarna som bestäms i lagen uppfylls.

Uppgifter om hälsotillstånd

I princip får man inte fråga efter personliga hälsouppgifter i en arbetsintervju. Undantag är uppgifter där det finns tydliga krav i anslutning till hälsa, såsom för piloter. Förbjudna frågor är sålunda till exempel frågor som – äter du regelbundet någon medicin, vilka sjukdomar har du, har du nyligen fått sjukhusvård.

Det är ändå passande att allmänt fråga om den sökande har några medicinska hinder för att utföra arbetsuppgiften. En brandman bör till exempel uppfylla vissa hälsokrav och krav på fysisk prestationsförmåga. Men också då granskas den sökandes hälsotillstånd efter valet i en så kallad nyanställningsundersökning utförd av läkare. (i sådana här fall är villkoret för att väljas ofta att man klarar nyanställningsundersökningen).

Fackförbundet Pros jurist Jonna Riiali har fungerat som sakkunnig för artikeln.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.