Hoppa till huvudinnehållet

Fick du sparken? Vad får ex-arbetsgivaren berätta om dig?

Kuvituskuva työnhakuun
Du har blivit uppsagd och söker nytt jobb. Får rekryteraren ringa till den tidigare arbetsgivaren? Vad får din tidigare arbetsgivare berätta om dig till en ny arbetsgivare?

Fick du sparken? Vad får ex-arbetsgivaren berätta om dig?

Publicerad 17.04.2024 kl. 15:01
ProStoori
Bild Adobe Stock

Får arbetsintervjuaren ringa till tidigare arbetsgivare?

Arbetsintervjuaren får i regel inte insamla personuppgifter om arbetssökanden annat än av arbetssökanden själv. Om arbetssökande ger sin tillåtelse till att insamla information, till exempel uppger referenser i arbetsansökan, har intervjuaren rätt att fråga dem. Givande av tillåtelse gäller också då man söker jobb internt på arbetsplatsen.

I lagen om integritetsskydd i arbetslivet har därtill bestämts att om det insamlats uppgifter om arbetstagare annanstans ifrån än av arbetstagaren själv, ska den rekryterande arbetsgivaren informera arbetstagaren om uppgifterna som fåtts innan uppgifterna används för beslutsfattande om rekrytering.

Tidigare arbetsgivare får alltså inte utan samtycke av arbetstagaren berätta intervjuaren några personuppgifter om arbetstagaren. Men lagstiftningen gäller endast arbetssökandes personuppgifter. Det är tillåtet att ringa till tidigare arbetsgivare då man utreder annan allmän information.

Vilken information får tidigare arbetsgivare ge ny arbetsgivare?

Tidigare arbetsgivare kan utan särskilt samtycke, utgående från sin egen minnesbild, berätta hurdan arbetstagare arbetssökanden var och hur han eller hon fungerade i arbetsgemenskapen. Sådana minnesbilder är inte personuppgifter.

En tidigare arbetsgivare får däremot inte lämna ut uppgifter till exempel om den arbetssökandes hälsa, sjukdom, frånvaro, levnadsförhållanden och familj. Dylika uppgifter klassas som personuppgifter.

Vilka uppgifter får ny arbetsgivare insamla om arbetstagare utan särskilt samtycke?

En ny arbetsgivare har exceptionell rätt att insamla information utan arbetstagarens samtycke i ett par fall, och även vid dem bara om det är väsentligt för arbetsuppgiften. Dessa uppgifter är arbetstagarens kreditupplysningar och straffregisteruppgifter.

Om arbetssökanden i sin arbetsansökan exempelvis lägger till en LinkedIn-länk, då har rekryteraren rätt att insamla information från arbetssökandens LinkedIn-profil. I annat fall finns ingen rätt. Det behövs alltså samtycke även för att insamla uppgifter från offentliga profiler i sociala medier.

Hur övervakas lagen om integritetsskydd i arbetslivet?

Arbetarskyddsmyndigheterna övervakar, i enlighet med sin behörighet, tillsammans med dataombudsmannen att lagen iakttas. Om du misstänker att din integritet som arbetstagare brutits är det bra att som Pro-medlem vända sig till förtroendemannen eller Pros arbetslivsexperter.

Som sakkunnig för artikeln fungerade jurist Jonna Riiali från Fackförbundet Pros juristteam.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.