Hoppa till huvudinnehållet

Jobbsökning i egna händer – befria din inre dolda expert

Kuvituskuva piilo-osaamis-aiheiseen artikkeliin
TextLeena Minkkinen | Översättning Susanne Paetau
BildAdobe Stock
Kuvituskuva piilo-osaamis-aiheiseen artikkeliin
Konkurrensen om arbetsplatser är hård och det kan vara svårt att urskiljas ur mängden. Lär dig produktifiera din egen kompetens till en tjänst och närma dig direkt din önskade arbetsplats på ett annat sätt än andra. Här får du fem tips hur du kan ta jobbsökningen mer i dina egna händer.

1) Expertprofil berättar vem du är och vad som inspirerar dig

Gör en några sidors expertprofil över dig själv, där du berättar om dig själv och din kärnkompetens. Berätta dina önskemål och hurdana saker som inspirerar och motiverar dig. Det går lättare att göra en expertprofil då du tar hjälp av andra. Tillsammans med andra lyckas det lättare att formulera det egna kunnandet i ord än då man gör det ensam.

– Speciellt för många medelålders är det överraskande svårt att täckas och våga säga vem man är, vad man kan och vill. Det kan överlag vara besvärligt att själv se vad jag skulle räcka till. Där hjälper kamratstöd, tipsar Piilo-osaajat ry:s ordförande Jukka Toivonen.

Piilo-osaajat är en nationell expertgemenskap som är öppen för alla som söker jobb, byter karriär eller annars bara är intresserad av att utveckla sin kompetens.

2) Produktifiera ditt kunnande till en tjänst

I stället för att sända arbetsansökningar till öppna arbetsplatser likt hundratals andra, ändra din jobbsökningsstrategi: gräv fram de dolda arbetsplatserna. Du blir synlig och nyttig för företag och organisationer då du erbjuder dem ditt kunnande som en tjänst de behöver. Man behöver inte ensam utveckla tjänsten som för fram det egna kunnandet, utan för det får man hjälp av karriärcoacher och av webbutbildning om jobbsökning.

– Det är lättare att närma sig företag med en färdig tjänst de har nytta av. Den här jobbsökningsstrategin har även den goda sidan, att ålderns betydelse avtar. Själva tjänsten är viktigast, inte hur gammal människan är som säljer sitt kunnande.

3) Öka och utveckla din kompetens

Kontinuerligt lärande och utveckling av kompetensen är väsentligt i dagens arbetsliv. Saknar du någon färdighet eller skulle du vilja fördjupa ditt kunnande? Kanske du är intresserad av att skriva bloggar, fungera som moderator för olika evenemang eller arrangera eller leda webbinarier.

– Då man gör lär man sig och ser vad som egentligen intresserar, man får erfarenhet och dessutom en rad till i cv:n om det egna kunnandet. Att undervisa andra är också ett bra sätt att testa nya färdigheter. Jag kan till exempel på Piilo-osaajats coachningar pröva nya verktyg och metoder som jag nyttjar i mitt egentliga lönearbete, berättar Toivonen.

4) Nätverka och må bättre

Om jobbsökningen varit resultatlös och du i onödan svarat på tiotals eller rentav hundratals arbetsplatsannonser är det inte konstigt om du börjat fundera duger jag till något. Är jag för gammal? Vad skulle jag ha att ge? Det är inte bra att bli ensam i den situationen utan att söka sig till andra som är i samma situation. Kamratstödet kommer till hjälp då man själv har en dålig dag. Tillsammans kan man fundera över hur man kommer vidare.

– Oberoende av orsaken till arbetslösheten är de flesta i något skede nedstämda eller deprimerade. Det är inte värt att oroa sig ensam.

Nätverkande med andra i samma situation förbättrar välbefinnandet under jobbsökningen.

5) Jobbsökning i gemenskap hjälper en att hitta jobb

Jobbsökning i en gemenskap, till exempel i Piilo-osaajat, hjälper en att hitta arbete.

– Många medlemmar i Piilo-osaajat har upplevt att de fått hjälp genom att göra tillsammans och slutligen också hittat jobb. Det sporrar till att hjälpa andra till exempel som utbildare och sparrare.

Jukka Toivonen anser att det är viktigt att arbetssökande gör sig själva och varandra hörda.

– Vi lyfter också upp våra medlemmars expertprofiler på Piilo-osaajats LinkedIn-sidor och gör reklam för dem i våra egna nätverk. Vi har ungefär 200 medlemmar på olika håll i Finland. Största delen är medelålders kvinnor, som kanske mest lider av åldersdiskriminering. Det finns också med till exempel de som överväger branschbyte och nyexaminerade unga, som funderar på vad de egentligen vill göra.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.