Hyppää pääsisältöön

Työnhaku omiin käsiin – vapauta sisäinen piilo-osaajasi

Kuvituskuva piilo-osaamis-aiheiseen artikkeliin
KirjoittanutLeena Minkkinen
KuvaAdobe Stock
Kuvituskuva piilo-osaamis-aiheiseen artikkeliin
Kilpailu työpaikoista on kovaa ja hakijoiden joukosta voi olla vaikea erottua. Opettele tuotteistamaan oma osaamisesi palveluksi ja lähesty suoraan toiveittesi työpaikkaa eri tavalla kuin muut. Tässä viisi vinkkiä, miten ottaa työnhakua enemmän omiin käsiin.

1) Osaajaprofiili kertoo kuka olet ja mikä sinua innostaa

Tee itsestäsi muutaman sivun mittainen osaajaprofiili, jossa kerrot itsestäsi ja ydinosaamisestasi. Kerro toiveistasi ja siitä, minkälaiset asiat innostavat ja motivoivat sinua. Osaajaprofiilin laatiminen sujuu helpommin, kun hyödynnät muiden apua.  Yhdessä muiden kanssa oman osaaminen sanoittaminen onnistuu helpommin kuin yksin.

– Etenkin monelle keski-ikäiselle voi olla yllättävän vaikeaa kehdata ja uskaltaa sanoa, kuka on, mitä osaa ja haluaa. Saattaa ylipäätään olla hankala nähdä itse, mihin minusta olisi. Siinä vertaistuki auttaa, vinkkaa Piilo-osaajat ry:n puheenjohtaja Jukka Toivonen.

Piilo-osaajat on valtakunnallinen osaajayhteisö, joka on avoin kaikille töitä etsiville, uranvaihtajille, yrittäjille tai muuten vain osaamisensa kehittämisestä kiinnostuneille.

2) Tuotteista osaamisesi palveluksi

Sen sijaan, että lähettäisit työhakemuksia avoimiin työpaikkoihin satojen muiden lailla, muuta työnhakustrategiaasi: Kaiva piilotyöpaikat esiin. Sinusta tulee yrityksille ja organisaatioille näkyvä ja hyödyllinen, kun tarjoat niille oman osaamisesi palveluna, jota ne tarvitsevat. Oman osaamisen esille tuovan palvelun kehittämistä ei tarvitse tehdä yksin, vaan siihen saa apua uravalmentajilta ja työnhaun verkkokoulutuksista.

– Yrityksiä on helpompi lähestyä niitä hyödyttävän valmiin palvelun kanssa. Tässä työnhakustrategiassa on sekin hyvä puoli, että iän merkitys hälvenee. Tärkeintä on itse palvelu, ei se, minkä ikäinen ihminen osaamistaan myy.

3) Lisää ja kehitä osaamistasi

Jatkuva oppiminen ja osaamisen kehittäminen on tämän päivän työelämässä olennaista. Puuttuuko sinulta jokin taito tai haluaisitko syventää osaamistasi? Kenties sinua kiinnostaa kirjoittaa blogitekstejä, toimia erilaisten tilaisuuksien moderaattorina tai webinaarin järjestäjänä tai vetäjänä.

– Tehdessä oppii ja näkee, mikä itseä oikeasti kiinnostaa, saa kokemusta ja lisäksi uuden rivin osaamista ansioluetteloon. Muiden kouluttaminen on myös hyvä tapa testata uusia taitoja. Esimerkiksi minä voin kokeilla Piilo-osaajien valmennuksissa erilaisia uusia työkaluja ja menetelmiä, joita hyödynnän varsinaisessa palkkatyössäni, Toivonen kertoo.

4) Verkostoidu ja voi paremmin

Jos työnhaku on ollut tuloksetonta ja olet vastannut turhaan kymmeniin tai jopa satoihin työpaikkailmoituksiin, ei ihme, jos olet alkanut miettiä, onko minusta mihinkään. Olenko liian vanha? Mitä annettavaa minulla voisi olla? Tilanteeseen ei kannata jäädä yksin, vaan hakeutua yhteen samassa tilanteessa olevien kanssa. Vertaistuki tulee apuun, kun itsellä on huono päivä. Yhdessä voidaan miettiä, miten tilanteesta päästään eteenpäin.

– On työttömyyden syy mikä tahansa, valtaosa on ainakin jossain vaiheessa alamaissa tai masentunut. Yksin ei kannata jäädä murehtimaan.

Verkostoituminen samassa tilanteessa olevien kanssa parantaa myös työnhaun aikaista hyvinvointia.

5) Yhteisöllinen työnhaku auttaa löytämään töitä

Yhteisöllinen työnhaku, esimerkiksi Piilo-osaajissa, auttaa löytämään töitä.

– Moni Piilo-osaajien jäsen on kokenut saaneensa apua yhteisöllisen tekemisen avulla ja löytänyt lopulta myös töitä. Se kannustaa auttamaan muita esimerkiksi kouluttajina ja sparraajina.

Jukka Toivonen näkee tärkeänä, että työnhakijat pitävät ääntä itsestään ja toisistaan.

– Me myös nostamme Piilo-osaajien LinkedIn-sivuille jäsentemme osaajaprofiileja ja mainostamme niitä myös omissa verkostoissamme. Meillä on jäseniä noin 200 eri puolilla Suomea. Valtaosa on keski-ikäisiä naisia, jotka kärsivät ikäsyrjinnästä ehkä eniten. Joukossa on myös esimerkiksi uranvaihtoa miettiviä ja vastavalmistuneita nuoria, jotka pohtivat mitä oikeasti haluaisivat tehdä.

ProStoori kertoo työelämän uusimmat vinkit ja ilmiöt

Liity sähköpostilistalle ja saat ProStoori-uutiskirjeen sähköpostiisi kerran kuukaudessa.