Hoppa till huvudinnehållet

Ny handbok stöder arbetsplatserna vid omställningsförhandlingar

Kuvassa Stenholm, Strömmer, Holmberg ja Salmi.
Den nya handboken som förbunden publicerat i samarbete innehåller praktiska anvisningar för omställningsförhandlingar.

Ny handbok stöder arbetsplatserna vid omställningsförhandlingar

Publicerad 01.06.2023 kl. 11:39
Nyheter

Fackförbundet Pros, Industrifackets och YTN:s juridiska tjänster har publicerat en ny handbok, som innehåller praktiska anvisningar för omställningsförhandlingar. Alla medlemmar har nytta av handboken, men speciellt förtroendepersonerna.

Pros chefsjurist Patrik Stenholm berättar att samarbetslagen är en av de viktigaste arbetslagarna. Lagen styr samarbetsförfaranden och omställningsförhandlingar samt stöder i stort arbetshälsan på arbetsplatsen.

– Lagen har exceptionellt stor betydelse för förtroendepersonerna och olika personalgrupper. Kollektivavtalen byts med 1–2 års mellanrum, men den nya samarbetslagen som trädde i kraft i början av år 2022 gäller troligen de följande 10–15 åren.

Omställningsförhandlingar förs och samarbetslagen tillämpas i företag och samfund där antalet anställda regelbundet är minst 20.

– Handboken som kommit till i gott samarbete mellan förbunden, har uppgjorts speciellt med tanke på de situationer där åtgärderna arbetsgivaren överväger kan ha personalinverkningar, fortsätter Stenholm.

– En fungerande dialog minskar spänningar i omställningsförhandlingarna och ovetskap om företagets situation, berättar Pros jurist Mira Strömmer.

Kuvassa Stenholm, Strömmer, Holmber ja Salmi.

På bilden ses Stenholm, Strömmer, Holmberg och Salmi.

Handboken har gjorts av jurist Susanna Holmberg från Industrifacket, chefsjurist och vicehäradshövding Patrik Stenholm och jurist Mira Strömmer från Fackförbundet Pro samt för YTN jurist Eeva Salmi från Ingenjörsförbundet.

Handboken utkommer på svenska och engelska före midsommar. Bekanta dig med Fudut vai -muutosneuvotteluopas i Työelämän tietopankki