Äidin palkka on pieni ja päivä pitkä

Suomalaisäideistä kolme neljästä käy töissä. Toimihenkilöäidin hommat jatkuvat illalla kotona palkatta.

Äidin palkka on pieni ja päivä pitkä

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/Katja Palhus

Naiset käyttävät miehiä enemmän aikaa kodin vastuisiin ja velvoitteisiin erityisesti 35–49 -vuotiaina, kertoo Pron työmarkkinatutkimus.

– Miehillä on pidemmät työpäivät ja miehet tekevät naisia useammin ylitöitä, jotka kasvattavat palkkasummaa. Naiset tekevät työpäivän jälkeen palkatonta työtä, ja heillä on miehiä vähemmän puhdasta vapaa-aikaa, toteaa tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Yksityisen sektorin toimihenkilöjoukossa naisten ja miesten urat ja palkat alkavat eriytyä voimakkaasti viimeistään kolmekymppisinä. Toimihenkilönaisen keskimääräinen bruttopalkka noin 2 700 euroa kuussa ja toimihenkilömiehen palkka noin 3 400 euroa kuukaudessa.

– Miehille näyttää jäävän enemmän venymisvaraa uran ja palkan vuoksi.

Ammattiliitto Pron tutkimustiedot perustuvat 14 000 prolaisen sähköpostikyselyn vastauksiin vuonna 2011. Vastaajat työskentelevät mm. asiantuntijoina ja esimiehinä teollisuudessa, palveluissa sekä rahoitus-, ict- ja viestintäaloilla.

Yksi palkka ei tahdo riittää

Perheen toimeentulon turvaaminen edellyttää yhä vahvemmin, että perheessä on kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Lapsiperheiden köyhyys on lisääntynyt. Lapsilisien ostovoima on pienentynyt ja lapsiperheiden etuuksia on karsittu 1990-luvulta alkaen.

Alle kouluikäisten parien lapsista pienituloisiin kuului 13 prosenttia vuonna 2009. Neljätoista vuotta aiemmin pienituloisiin kuului vain 4 prosenttia alle kouluikäisten vanhemmista.

Nelihenkisen perheen välttämättömään toimeentuloon tarvitaan 3 495 euroa kuukaudessa, laski Kuluttajatutkimuslaitos vuonna 2010 Kohtuullisen elämän viitebudjetissa.

Suomalaisäideistä kolme neljästä käy töissä

Lapsia tai ei, suomalaisnainen käy töissä. 20–59-vuotiaiden äitien työllisyysaste oli noin 76 prosenttia vuonna 2009. Samanikäisten lapsettomien naisten työllisyysaste oli 78 prosenttia, kertoo Tilastokeskus.

Vasta kolmannen lapsen saaminen vähentää äidin työssäkäyntiä. Kahden lapsen äideistä 82 prosenttia oli työllisiä vuonna 2009, mutta jos lapsia oli vähintään kolme, oli äideistä työllisiä enää 65 prosenttia. Lasten lukumäärällä ei ole isien työllisyyteen vaikutusta.

”Perheellisen on pakko yrittää”. Sanonta pitää paikkansa miesten keskuudessa, sillä 20–59-vuotiaiden isien työllisyysaste oli 90 prosenttia, kun samanikäisistä lapsettomista miehistä töissä on 73 prosenttia.

Suomessa oli vuoden 2010 lopussa 582 000 lapsiperhettä, joissa siis asuu kotona vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi. Lapsiperheitä on 40 prosenttia kaikista perheistä. Lapsiperheiden osuus on viime vuodet ollut tasaisessa laskussa.