Alanvaihtajan tarina: raksalta sairaanhoitajaksi

erkki aronen
Rakennusalalla työskennellyt työnjohtaja ja luottamusmies Erkki Aronen aloitti sairaanhoitajaopinnot Laurean monimuotokoulutuksessa elokuussa 2020.

Alanvaihtajan tarina: raksalta sairaanhoitajaksi

Julkaistu 10.03.2021 klo 12:13
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Roope Permanto

Rakennusalalla hommia 19 vuotta tehneen Arosen alanvaihto on puhuttanut sekä nykyisellä koululla että vanhojen kollegoiden parissa. Vanhat mielikuvat miesten ja naisten aloista elävät sitkeästi. Eivätkä ne ole ihan tuulesta temmattuja:

– Lohjan-kampuksella aloittaneista 55 sairaanhoitajaopiskelijasta kolme on miehiä ja loput naisia. Lisäksi kun vaihdan matalapalkka-alalle, niin moni on ollut ihmeissään, Aronen kertoo.

Raha ei riitä motivoimaan

Rakennusalalle on viime vuosina tullut esimerkiksi naispuolisia työnjohtajia, vaikka heitä edelleen onkin selkeä vähemmistö. Miehen hakeutuminen hoitoalalle on paljon harvinaisempaa. Ehkä kyse on työn arvostuksesta ja palkkauksesta?

– Pohdimme erään nuoren rakennusalan vastavalmistuneen kanssa sitä, että onkohan se ihan oikein, kun hän saa 500-1000 euroa enemmän palkkaa kuin sairaanhoitaja.

Raha ei kuitenkaan ollut ratkaiseva tekijä Erkki Aroselle. Hänen mukaansa raha helpottaa elämää, mutta ei ole kaikki kaikessa. Raha ei myöskään motivoi kaikkeen siihen, mitä sairaanhoitajakoulutuksessa pitää osata.

– Kokemukseni mukaan palkankorotus piristää viikon ajan, hän sanoo.

erkki aronen

Sairaanhoitajan työ on käytännönläheistä

Hoitoala oli Arosen mielessä jo lukion jälkeen. Siinä häntä kiinnostaa vuorovaikutus ihmisten kanssa sekä auttaminen. Tuolloin ovet kouluun eivät avautuneet, vaan hän suoritti amk-insinöörin opintoja.

Amk-taustaista on nykyinenkin työ, mutta sairaanhoitajana pitää osata monenlaisia asioita. Sairaanhoitajan opintoihin kuuluu paljon teoreettista opiskelua, mutta työ on käytännönläheistä. Se on Arosen mieleen. Työnjohtajana hän ohjasi muita, sairaanhoitaja tekee itse ja auttaa ihmisiä konkreettisesti.

– Sitä en tullut ajatelleeksi ennen opintoja, kuinka tarkoin jokainen asia hoidossa suunnitellaan, perustellaan ja kirjataan ylös. Kaikki on tarkkaan valvottua. Ihmiset ovat todella hyvissä käsissä terveydenhuollossa.

Monimuoto-opiskelu vaatii paneutumista

Opinnot ovat vastanneet ennakko-odotuksia, ja Aronen on jopa tyytyväisempi kuin oli kuvitellut. Monimuoto-opiskeluun pitää itse paneutua kunnolla ja työpajoissa viedään opittua käytäntöön. Ensin perehdytään, sitten asiaa käydään läpi opettajan johdolla ja lopulta harjoitellaan käytännössä. Työmäärä vastaa viittä päivää viikossa, vaikka lähiopetusta on kaksi päivää.

Jos Aronen vertaa monimuoto-opiskeluaan nuoruuden opiskeluihin, on suurin muutos kuitenkin asenteessa. Nuorena Aronen ajatteli opintoja aikasuoritteena, että riittää, kun pänttää tietyn ajan.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Kuvassa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.
Julkaistu 11.04.2024
Työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraportti valmistui tänään. Ammattiliitto Pron pettymykseksi työryhmä jätti palkansaajajärjestöjen ehdotukset huomiotta eivätkä raportin ehdotukset paikkaa koulutusjärjestelmässä aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jäljiltä pian ammottavaa aukkoa.
Valeuutiset ja informaatiovaikuttaminen ovat yleistyneet.
Julkaistu 02.04.2024
Vaalit ja muut suuret uutistapahtumat lisäävät netissä virheellisten väitteiden määrää. Pron jäsenwebinaarissa kuulet, kuinka väitteiden ja videoiden todenperäisyyden voi tarkistaa.
Kaksi naista neuvottelee keskenään.
Julkaistu 11.03.2024
Tehokkaan mutta hankalan neuvottelijan maineessa ollut Lottaliina Pokkinen oppi, että onnistuneessa neuvottelussa molemmat osapuolet voittavat. Maaliskuussa hän jakaa oppejaan Pron jäsenwebinaarissa.