Alueella tapahtuu – tule mukaan!

heikki tuominen
Ammattiliitto Pro on pro muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Eri puolilla Suomea edunvalvonta, vaikuttamistyö ja yhteistoiminta ovat voimissaan.

Alueella tapahtuu – tule mukaan!

Julkaistu 28.08.2019 klo 10:44
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Pron aluetoimistot ja vapaaehtoisista prolaisista kootut aluejohtokunnat tuovat liiton ja sen toiminnan lähemmäksi jäsenistöä. Toimistoja on peräti yhdeksällä paikkakunnalla.

‒ Helsingin lisäksi aluetoimistot sijaitsevat Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Seinäjoella, Tampereella ja Turussa, luettelee aluetoimistojen ja järjestöyksikön johtaja Heikki Tuominen.

Alkuvuodesta nykyisen pestinsä aloittanut Tuominen on jo ay-konkari. Edelliset kymmenen vuotta kuluivat Tekniikan ja Tiedon Toimihenkilöt TTT ry:n puheenjohtajana, sitä ennen hän toimi Pardian asiamiehenä. Pron järjestö- ja aluetoiminnan johtajaksi Tuominen tuli mielellään.

‒ Työ on innostavaa, mielenkiintoista ja sopivan haasteellista.

Apua, neuvoja ja tukea – läheltä

Kun Pron jäsenelle tulee tenkkapoo, on hyvä olla yhteyksissä ensin oman työpaikan luottamusmieheen. Jos luottamusmiestä ei työpaikalla ole, Pron työsuhde- ja virkaehtoneuvonta tai oman alueen ja sopimusalan asiamies auttaa. Sopimusala-asiamiehet auttavat jäsenistöä kaikenlaisissa työelämäkysymyksissä, ennen kaikkea edunvalvontaan liittyvissä asioissa. Prolainen ei jää koskaan yksin, kun hän tarvitsee tukea.

‒ Aktiivinen jäsen tai luottamusmies voi olla suoraan yhteydessä asiamieheen, joka tukee niin alue- kuin työpaikkatoimintaa. Asiamiehillä on vahvaa edunvalvontaosaamista ja neuvottelutaitoa. He voivat toimia myös yhdistyskummeina, kertoo Tuominen.

Aluetoimistot osallistuvat yhteiskunnalliseen sekä koulutus- ja elinkeinopoliittiseen vaikuttamiseen sekä vaalivat Pron yhteistyösuhteita paikallisesti. Lisäksi vapaaehtoiset aluejohtokunnat muun muassa nimeävät edustajat maakuntaliiton yhteistoimintaryhmiin.

‒ Toimistot ja kummiasiamiehet tukevat alueellisten yhdistysten toimintaa ja niiden yhteistyötä. Tärkeää on vaikuttaminen ja liiton tunnettuuden lisääminen. Aluetoiminta on jaettu 14 alueeseen. Yhdistyksiä Prossa on tällä hetkellä jo 330.

Prolaiset osallistuvat aktiivisesti myös STTK:n paikallistason- ja alueiden toimintaan.

Yhdistystoiminnasta saa hupia ja hyötyä

Osa yhdistyksistä on valtakunnallisia, mutta suurin osa on paikallisia tai alueellisia. Yhdistysten ohella aluetoimikunnat järjestävät jäsenille erilaisia tapahtumia ja koulutuksia.

Esimerkiksi Tampereen ICT-toimihenkilöt piipahtaa Tallinnassa, Savonlinnan seudun toimihenkilöillä on olympialaiset ja Kuopion seudun Pro organisoi koulutus- ja syysretken sekä pääkaupunkiseudun ja Länsi-Uudenmaan aluejohtokunta järjestää vaikuttamisseminaarin.

‒ Varsinais-Suomen ja Satakunnan aluejohtokunnat veivät prolaiset perheretkelle Naantalin Muumimaailmaan – ilmoittautuneita oli 4 000. Huvipuistotkin kuuluvat aina kesäohjelmaan. Alueilla on jäsenistölle ja myös heidän perheilleen monipuolista toimintaa, josta kaikki eivät taida olla edes tietoisia, tuumii Tuominen.

Aluetoiminta tuo ammattiliiton lähemmäksi jäsentä, kuvailee Heikki Tuominen.

Tarjolla on kaikkea kaikille

Jäsentilaisuuksien järjestämisen lisäksi yhtenä painopistealueena on jäsenhankinta. Toimintaa kehitetään koko ajan ja parhaillaan Prossa tehdään aluetoimistoselvitystä.

‒ Ensi vuosi on Prossa jäsenhankinnan vuosi. Siihen mietitään sekä työkaluja että keinoja.

Saattaa olla, että kehitetään sähköisiä alustoja toimintaan tai muodostetaan isompia alueita, toteaa Tuominen.

Vaikka liittoon liittymisen syynä on usein ansiosidonnainen työttömyysturva, Pro tarjoaa muitakin etuja. Tuominen muistuttaa, että esimerkiksi lomakohteista saaduilla alennuksilla voi kuitata vuoden jäsenmaksut. Vakuutuksetkin ovat edullisempia ja neuvoja saa myös yksityiselämän lakiasioissa sekä risteilyfriikit ja rinnehirmut ilahtuvat alennuksista.

‒ Pron jäsenpaketti on Suomen parhaita, sillä tarjolla on kaikkea kaikille. Sitä sanomaa haluamme viedä eteenpäin.

Mitä kivaa omalla alueellasi tapahtuu? Tutustu oman alueesi tapahtumiin

Millaisia etuja ja alennuksia omalla alueellasi on? Tutustu etuihin tästä