Hyppää pääsisältöön

Ammattiliitto Pro kannattaa liittojen tiiviimpää yhteistyötä neuvottelujumin avaamiseksi

Kädet kokoavat palapeliä.
Ammattiliitto Pro tukee SAK:laisten ammattiliittojen päätöstä tiivistää yhteistyötään työehtosopimusneuvottelukierroksella neuvottelujumin avaamiseksi.

Julkaistu 12.12.2022 klo 14:46
Kirjoittanut
Pron tiedote 12.12.2022

Suomen työehtosopimusneuvottelut ovat käytännössä seisoksissa, sillä työnantajaliitot kieltäytyvät neuvottelemasta omista työehtosopimuksistaan, kunnes teknologiateollisuuden ratkaisu on syntynyt. Pro tukee SAK:n päätöstä tiiviimmästä ammattiliittojen yhteistyökoordinaatiosta ja tavoitteiden asettamista.

— Ammattijärjestöjen yhteistyö ja yhteiset tavoitteet tukevat ammattijärjestöjen jäsenten ostovoimaa ja ovat erityisen tarpeen aikana, jolloin neuvottelut palkankorotuksissa eivät tunnu liikahtavan eteenpäin, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Pro muistuttaa, että nykyisen kaltaista ostovoimapudotusta ei ole koettu puoleen vuosisataan ja epävarmoista ajoista huolimatta työllisyys ja yritysten taseet ovat Suomessa hyvällä tasolla. Tämän tulisi näkyä myös palkankorotuksissa.

Pron keskeiset tavoitteet ovat korkean inflaation huomioiva palkankorotus, palkallisen perhevapaan pidennys sekä paikallisen sopimisen edellytysten parantaminen.