Antti Rinne mukaan Pron puheenjohtajakisaan

Antti Rinne katsoo kameraan hymyillen.
Pitkän uran ay-liikkeessä ja politiikassa tehnyt Antti Rinne kertoo olevansa käytettävissä Pron puheenjohtajakisaan.

Antti Rinne mukaan Pron puheenjohtajakisaan

Julkaistu 13.03.2024 klo 14:33

Kuusi Ammattiliitto Pron yhdistystä on pyytänyt Antti Rinnettä mukaan Pron puheenjohtajakisaan. Rinne kertoi olevansa käytettävissä.

Tällä hetkellä Rinne työskentelee sosiaalidemokraattisten puolueiden ja ammattiliittojen pohjoismaisen yhteistyökomitean Samakin pääsihteerinä.

Pron puheenjohtajakisaan hän lähtee vakaalla, mutta innostuneella mielellä.

– Minulla on pitkä kokemus Prosta ja ammattiyhdistysliikkeestä, hän kertoo.

Koulutukseltaan Rinne on työoikeuden juristi ja kertoo hoitaneensa juristiuransa aikana lähes tuhat juttua oikeudessa. Hänellä on vuosikymmenten kokemusta käytännön arkityöstä. Nyt olleessaan yhteiskuntapolitiikan puolella töissä, hän on tavannut tuhansia ihmisiä ja tietää, mitä Pron jäsenkunnalle kuuluu.

– Yhdessä näitä asioita tehdään. Kukaan ei pärjää yksin, ellei koko porukka ole mukana.

Rinne toimi Pron ja sitä edeltäneen Toimihenkilöunionin puheenjohtajana vuosina 2005–2014. Sdp:n puheenjohtaja hän oli vuosina 2014–2020 sekä Suomen pääministerinä vuonna 2019. Tätä aiemmin hän on toiminut myös Erton puheenjohtajana ja AKT:n vastaavana lakimiehenä ja järjestösihteerinä. Hän on toiminut yrittäjänä omassa lakiasiantoimistossa ja myöhemmin asianajotoimistossa lähinnä työoikeuden asioissa.

Tänä vuonna Ammattiliitto Pro käy edustajistovaalit. Liiton puheenjohtaja valitaan uuden edustajiston syyskokouksessa 2024. Ammattiliitto Pron nykyinen puheenjohtaja Jorma Malinen on ilmoittanut, ettei hän ole käytettävissä uudelle kaudelle. Aiemmin liiton puheenjohtajakisaan ovat ilmoittautuneet Pron julkisen sektorin johtaja Niko Simola, Pron hallituksen 1. varapuheenjohtaja Pasi Heikkinen ja Pron edustajiston 1. varapuheenjohtajalta Juha Kinnunen.