Hyppää pääsisältöön

Autoala sai neuvottelutuloksen

Autoalalle on syntynyt neuvottelutulos
Autoalan toimihenkilöiden tes-neuvottelut etenivät nopeasti hyvässä neuvotteluhengessä.
 – Työmarkkinoilla on koettu paljon karikkoja viime vuosina, mutta kyllä aitoa neuvottelutahtoakin vielä löytyy ja siitä tämä saavutettu neuvottelutulos on hyvä esimerkki, sopimusalavastaava sanoo.

Autoala sai neuvottelutuloksen

Julkaistu 17.11.2023 klo 08:51
Uutiset

Ammattiliitto Pron ja Autoalan Keskusliiton neuvotteluissa saavutettiin maanantaina 13.11.2023 neuvottelutulos toimihenkilöitä koskevasta uudesta työehtosopimuksesta.

Pron autoalan neuvottelukunta käsitteli neuvottelutuloksen kokouksessaan tiistaina 14.11. ja neuvottelutuloksen jatkokäsittely siirtyy seuraavaksi Pron ja AKL:n hallituksille.

Autoalan sopimusalavastaava Ville Varila kertoo neuvotteluprosessin käynnistyneen odotettua aiemmin. Hyvässä neuvotteluhengessä ratkaisun edellytykset löytyivät nopeasti ja neuvottelutulos saatiin valmiiksi.

– Kiitos asioiden nopeasta etenemisestä AKL:n neuvottelijoille ja Pron autoalan neuvottelukunnalle. Työmarkkinoilla on koettu paljon karikkoja viime vuosina, mutta kyllä aitoa neuvottelutahtoakin vielä löytyy ja siitä tämä saavutettu neuvottelutulos on hyvä esimerkki, Varila toteaa.

Varila viittaa esimerkillään Suomen hallituksen aikeisiin heikentää suomalaista työelämää. Sopimusalavastaavan mukaan neuvottelijoiden välinen neuvotteluoikeus on demokraattisen ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan kulmakiviä. Hänen mielestään on tärkeää, että tätä itsenäisyyttä kunnioitetaan myös jatkossa ja työmarkkinaosapuolilla on oikeus sopia oman alansa asioista ilman, että lailla vaikutetaan olemassa olevien sopimusten sisältöön.

Autoalan sopimus koskee noin 3700 toimihenkilöä. Sopimus tulee voimaan ja sen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin, kun liittojen hallinnot ovat sen hyväksyneet. Pron hallitus käsittelee neuvottelutuloksen kokouksessaan torstaina 23. marraskuuta.