Pro Uutiset
Danske Bank aloittaa yt-neuvottelut henkilöasiakasliiketoiminnassa. Pankki aikoo vähentää 170–195 henkilötyövuotta henkilöasiakasliiketoiminnassa. Yt-neuvottelujen ulkopuolella on pankin contact center.
Yt-esitys ei ole perusteltu, arvioi Ammattiliitto Pron jäsenyhdistys RahoitusLeijonat, joka edustaa kaikkia Danske Pankin työehtosopimukseen kuuluvia jäseniä.
– Työnantaja ei voi perustella esitystään taloudellisilla syillä, sillä Danske Bankin Suomen tulos ennen veroja oli 156,8 miljoonaa euroa vuonna 2012, toteaa pääluottamusmies Aino Huuhti.
Järjestelyt sisältävät isoja muutoksia organisaatioissa ja toimintamalleissa.
Pankki perustelee yt-neuvotteluja kannattavuudella ja asiakkaiden käyttäytymisen muutoksella. Monet pankkipalvelut kuten laskunmaksu on siirtynyt verkkoon. Nyt Danske Bank on siirtämässä myös laina-ja sijoitusneuvotteluja verkkoon.
– Asiakaskäyttäytyminen on toki muuttunut, mutta ei siinä määrin, että se olisi vähentänyt henkilökunnan työtaakkaa, pääluottamusmies Huuhti sanoo.
Danske Bank suunnittelee laajennuksia palveluaikoihin, jotta asiantuntijapalveluita voitaisiin tarjota myös ilta-aikaan.
Sampo Pankkina aiemmin tunnettu pankki muutti nimensä tanskalaisen omistajan mukaan Danske Bankiksi marraskuussa 2012. Danske Bank työllistää yli 20 000 henkilöä 15 maassa.
Vuonna 2012 Danske Bankissa käytiin kolmet yt-neuvottelut.
Yrityksestä aiemmin:
7.2.2013 Jos ostaa, voi nostaa K-kaupasta
4.9.2012 Sampo Pankki sulkee kaksi konttoria
19.6.2012 Sampo Pankin kevään yt-kierre päättyi
17.2.2012 Sampo Pankki aloittaa yt-neuvottelut Uudellamaalla