Hyppää pääsisältöön

DNA kokeilee etätyötä kuluttaja-asiakaspalvelussa

Kuva: Shutterstock
Vuosi 2015 on ollut DNA:lla etätyökokeilujen aikaa ja nyt kokeilu on laajentunut myös asiakaspalvelutehtäviin. Palveluneuvoja kertoo, miten se toimii.

DNA kokeilee etätyötä kuluttaja-asiakaspalvelussa

Julkaistu 11.03.2016 klo 11:27
Uutiset
Vuosi 2015 on ollut DNA:lla etätyökokeilujen aikaa ja nyt kokeilu on laajentunut myös asiakaspalvelutehtäviin. Palveluneuvoja kertoo, miten se toimii.

Pro Uutiset

Eivätpä taida DNA:n asiakkaat arvata, että palveluneuvoja Sinikka Liimatainen vastaa tänään työpuheluihin kotoaan. Hän istuu hiljaisessa omakotitalossa ja taustalta kuuluu toimistohälyn sijaan korkeintaan taukoa varten ajastetun kahvin tippuminen.

Etukäteen Liimataista huoletti etätyössä laitteiden tiedonsiirtokyky Kouvolan takamaiden 3G-verkossa, mutta turhaan.

– Kun sain ensimmäisenä etäpäivänä tammikuussa nettiyhteyden päälle ja kirjauduin työpaikan verkkoon, homma alkoi toimia, hän kehuu.

Etätyössä palaverin voi hoitaa Lync-yhteyden kautta ja pienistä sähköpostiongelmista hän on selvinnyt uudelleenkäynnistyksellä.

– Jos tulee jotain hankalampaa, otan yhteyttä it-tukeen kuten töissäkin.

Liimataisen mukaan etätyö vaatii vastuuta omasta tekemisestä.

DNA:n kuluttaja-asiakaspalvelussa Lahdessa etätyöpilottihankkeeseen valittiin viisi henkilöä.

– Olen kymppiplus onnellinen, että minut valittiin etäpäiväkokeiluun, hän kertoo.

Kokeiluista käytäntöön

Vuosi 2015 on ollut DNA:lla etätyökokeilujen aikaa ja nyt kokeilu on laajentunut myös asiakaspalvelutehtäviin, kertoo toimihenkilöiden pääluottamusmies Mika Oja.

– Etätyöpäivät sovitaan yleensä erikseen ja niitä on päivä tai pari viikossa. Kaikkihan eivät käytä mahdollisuutta etätyöhön, vaikka se olisi olemassa. Ne, jotka ovat käyttäneet, ovat kokeneet etätyön positiivisena, Oja kertoo.

Yritysasiakaspalvelussa etätyöpilottia on päätetty jatkaa noin 80 henkilöä työllistävässä yritysasiakaspalvelussa vuoden 2016 loppuun. Etätyömalli sovitaan yritysasiakaspalvelussa aina vuodeksi kerrallaan. Kuluttajapuolen teknisessä tuessa ja kuluttajaliiketoiminnan asiakaspalvelun palveluasiantuntijoilla etätyömalli on otettu pilotin jälkeen käyttöön ja se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Työmatka-aika vaikka liikuntaan

Sinikka Liimatainen työskenteli aiemmin Kouvolassa, mutta kun työpiste lakkautettiin, hän siirtyi töihin 70 kilometrin päähän Lahteen.

– Ei pimeässä ja loskassa ajaminen herkkua ole. Työmatkaan kuluu myös aikaa. Kaksi etätyöpäivää tarkoittaa, että voin käyttää vaikka liikuntaan viisi tuntia, jotka muuten kuluisivat työmatkaan.

Etätyön hyviä puolia on myös rauhallisuus.

– Avokonttorissa akustiikka on lujilla, kun 50 henkilöä puhuu yhtä aikaa.

Kotoa kuitenkin puuttuvat työkaverit ja naapurityöpisteen vertaistuki.

– Jos tekisin etätöitä viikon putkeen, se olisi pitkäveteistä, koska sosiaaliset kontaktit puuttuvat, Liimatainen kertoo.

Työpaikalta tuli kotiin mukaan kannettava tietokone, jossa on pieni näyttö. Liimatainen oli tottunut kahteen näyttöön, joten hän hommasi toisen itse. Kotitoimistoon löytyi aiemmasta työpisteestä työtuoli ja kirpparilta työpöytä.

Etätyö laajenee

DNA ja DNA Welho työllistävät noin 1 800 henkilöä, joista noin 1 300 on toimihenkilöitä. Asiakaspalvelussa työskentelee heistä kolmannes eli noin 450 henkilöä. Henkilöstöstä 25 prosenttia eli joka neljäs on kiinteän työajan ja työvuorosuunnittelun piirissä.
Pääluottamusmies Mika Oja on tehnyt toista vuotta mutkatonta työtä, jossa voi itse päättää työskentelypaikan. Se voi olla konttorilla, kotona tai yrityksen toisessa toimipaikassa, missä parhaiten itselle sopii. Osa palavereista vaatii kuitenkin läsnäoloa.
– Jos videoneuvottelussa on kymmenenkin henkilöä linjoilla ja pitäisi todella keskustella, se on hankalaa. Kasvokkain keskustelua tulee sata prosenttia enemmän kuin linjoilla roikkuessa ja läsnäolon arvon huomaa.

Ota selvää etukäteen

Etätyössä epäviralliset kahvipöytäkeskustelut jäävät pois, joten työpaikan intran merkitys kasvaa.
Etätyöstä kiinnostuneita Oja neuvoo kokeilemaan pienellä porukalla.
– Sitä kautta huomaa, miten asioita kannattaa toteuttaa, Oja sanoo.
Pelisäännöt hyvä sopia etukäteen, jotta homma pysyy hanskassa.
Monen työehtosopimuksen liitteenä on malli etätyösopimuksesta.  Sopimuksesta tulisi käydä ilmi etätyönä tehtävä työ, etätyön tekemisen ehdot ja kesto. Etukäteen kannattaa sopia myös siitä, mitä ilmoitusaikaa noudattaen toimihenkilö voi keskeyttää etätyön tekemisen.

#ICTviikot