Edustajistolla on väliä

nyt on aika vaikuttaa
Pron edustajistovaalien ehdokkaat valitaan nyt. Uudesta edustajistosta toivotaan ennen kaikkea Pron jäsenistön näköistä.

Edustajistolla on väliä

Julkaistu 27.02.2020 klo 08:33
ProStoori
Kirjoittanut
Pi Mäkilä

Pron edustajistovaalit käydään taas alkusyksystä, kun prolaiset äänestävät edustajistoon sata päättäjää ja enintään sata varaedustajaa. Edustajistoon toivotaan Pron jäsenistön näköistä edustajistoa, jolla on monipuolinen näkemys ja kokemustausta.

Edustajiston puheenjohtajan Osmo Salon mukaan ehdolle kannattaa asettua, jos haluaa vaikuttaa liiton toimintaan ja tulevaisuuteen.

– Kaikenlaiset näkemykset siitä, miten järjestöä pitäisi kehittää tulevaisuudessa, ovat tervetulleita, hän sanoo.

Ylin päättävä elin

Edustajisto on Pron ylin päättävä elin, joten edustajistoon valituilla on aidosti vaikutusvaltaa. Edustajisto valitaan neljän vuoden välein.

– Edustajistoon valitut pääsevät vaikuttamaan strategiasta lähtien kaikkiin asioihin, jotka liittyvät liiton toimintaan. Edustajisto antaa hallitukselle toimeksiannon toteuttaa liiton strategiaa, ja lisäksi se päättää Pron budjetista, kertoo Pron järjestöpäällikkö Pasi Nieminen.

Lisäksi edustajistoon valitut voivat vaikuttaa muun muassa liiton jäsenmaksuihin.

– Edustajistoon valitulla on hyvä olla motivaatiota ja halua vaikuttaa asioihin, Osmo Salo jatkaa.

Salo huomauttaa, että edustajisto edustaa parhaimmillaan läpileikkausta Pron jäsenistöstä.

– Laaja ikäjakauma on eduksi, joten toivomme mukaan kaikenikäisiä ehdokkaita. On tärkeää, että myös nuoret ovat mukana tekemässä päätöksiä, jotka vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen, Salo sanoo.

Edustajisto kokoontuu kahdesti vuodessa

Edustajistovaalien ehdokkaaksi pääsee Pron yhdistysten ja valitsijayhdistysten kautta. Nämä asettavat ehdokkaat vaaleihin. Ehdokasasettelulomake toimitetaan liittoon viimeistään 9. huhtikuuta mennessä.

Uusi edustajisto kokoontuu ensimmäisen kerran tämän vuoden marraskuussa. Samalla se valitsee edustajiston puheenjohtajan ja Pron uuden hallituksen.

Pakollisia edustajiston kokouksia on kahdesti vuodessa.

Vaikutusvallasta huolimatta edustajistoon kuulumisen ei tarvitse olla aikaa vievää.

– Edustajisto kokoontuu keväällä ja syksyllä kaksipäiväisiin kokouksiin. Vanha edustajisto ehtii kokoontua nyt kevään aikana vielä kerran. Ehdokkaaksi voi hakeutua kuka vain töissä tai työmarkkinoiden käytettävissä oleva Pron jäsen, Nieminen sanoo.

– Eri sektoriryhmät käyvät toki läpi ajankohtaisia asioita ennen ja jälkeen kokouksien. Jos varsinaiseen kokoukseen ei pääse paikalle, edustajiston varaedustajat tulevat paikalle. Varaedustajia tarvitaan muutenkin siksi, jos varsinainen jäsen jää kesken kauden pois edustajistosta, sillä edustajiston valtasuhteet eivät saa muuttua, Nieminen selventää.

Jokainen ääni vaikuttaa

Edustajistovaalit järjestetään suorana jäsenvaalina. Äänestäminen onkin suora keino vaikuttaa, sillä ääni menee suoraan ehdokkaalle.

– Vaaleissa kannattaa äänestää sellaista henkilöä, joka ajaa itselleen tärkeitä asioita, Pasi Nieminen vinkkaa.

Myös Osmo Salo muistuttaa, että äänestäminen on suora vaikutuskanava Pron toimintaan.

– Omaa vaikutusvaltaa ja äänioikeutta kannattaa ehdottomasti käyttää. Äänestämällä vaikuttaa edunvalvontaan sekä nyt että tulevaisuudessa, Salo sanoo.

Omaa vaikutusvaltaa ja äänioikeutta kannattaa ehdottomasti käyttää. Äänestämällä vaikuttaa edunvalvontaan sekä nyt että tulevaisuudessa.

Pron tilintarkastajana toimiva, tilintarkastustoimisto KMPG:ssä työskentelevä Kai Salli kertoo, että edustajistolla on aidot mahdollisuudet vaikuttaa liiton toimintaan.

– Edustajisto on liiton ylintä päätösvaltaa käyttävä elin. Pron edustajiston tehtävänä on muun muassa hyväksyä toiminta- ja taloussuunnitelmat.

Salli on toiminut Pron tilintarkastajana pitkään ja tuntee siksi hyvin Pron toimintaa.

– Tilintarkastajana tehtäväni ei kuitenkaan ole tarkastaa edustajistoa millään tavalla, vaan edustajisto valitsee tilintarkastajan. Silloin kun olen osallistunut kokouksiin, roolini kokouksissa on ollut, että edustajisto toteaa, että tilintarkastaja on paikalla. Lisäksi edustajisto voi halutessaan esittää tilintarkastajalle kysymyksiä, hän sanoo.

Salli huomauttaa, että varsinkin Pron edustajiston valitsemalla hallituksella on väliä.

– Prolla on esimerkiksi paljon sijoituksia, ja hallitus päättää, mihin nämä rahat sijoitetaan, hän sanoo.

Pron edustajiston vaalit

Edustajistoon ja hallitukseen voidaan valita työelämässä tai työmarkkinoiden käytettävissä oleva liiton jäsen. Ehdokkaita puolestaan voivat asettaa liiton jäsenyhdistykset ja itsenäiset valitsijayhdistykset. Valitsijayhdistyksen voivat muodostaa vähintään kaksikymmentä saman sektorin äänivaltaista jäsentä.

Ehdokasasettelu alkaa 2.3.2020 ja päättyy 7.6.2020. Vaalit järjestetään elo–syyskuun taitteessa 2020.

Yhdistysten tulee huomioida valinnat ehdokasasetteluun omien sääntöjensä mukaisesti.

Yhteensä edustajistoon valitaan sata varsinaista edustajaa niin, että teollisuussektorilta 28, ICT- ja viestintäsektorilta 15, finanssisektorilta 13, palvelusektorilta 22 ja julkiselta sektorilta 22.

Jo nyt kannattaa tarkistaa omat yhteystiedot Proplussasta tai Pron mobiilisovelluksesta ja päivittää ne kuntoon, jotta äänestäminen vaaleissa on mahdollista. Voit lukea lisää vaaleista kirjautumalla Proplussaan > Pro Dokumenttipankki > Edustajistovaalit 2020.