Suomalainen lentoyhtiö Finnair kertoi laajentavansa yhteistyötään matkustamopalveluja tuottavan Airpron kanssa Tukholmasta operoitavien lentojen osalta.
Taustalla ovat epäonnistuneet työehtosopimusneuvottelut Paltan (Finnairin) ja AKT:n välillä. Tämän seurauksena Finnair päätti ostaa matkustamohenkilökunnan palvelut Airpro Oy:ltä.
AKT syytti Prota työehtoshoppailusta tiistaina 20. heinäkuuta. Prolla on ollut vuodesta 2017 alkaen Airpron matkustamohenkilökuntaa koskeva työehtosopimus Paltan kanssa.
Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mukaan kiistan osapuolet eivät ole konsultoineet tai tiedottaneet Prota mahdollisista sopimusongelmista omien neuvotteluidensa aikana tai niiden jälkeen. Pro sai tiedon Finnairin ja Airpron yhteistyöstä 9. heinäkuuta julkaistusta uutisesta.
Puheenjohtaja Malisen mukaan tapauksessa on kyse AKT:n ja Finnairin välisestä kiistasta, jossa Pro ei ole millään tavoin osapuolena – kiista tuleekin ratkaista AKT:n ja Paltan (Finnairin) välillä.
Pron airprolaisten jäsenmäärässä ei ole Finnairin uutisoinnin jälkeen tapahtunut muutoksia, eli AKT:n jäseniä ei ole siirtynyt Pron jäseniksi.
– Emme voi kieltää omia jäseniämme työllistymästä voimassaolevan työehtosopimuksen mukaisilla ehdoilla. Moni matkustamohenkilökunnan jäsen on ollut työttömänä tai lomautettuna jo yli puolitoista vuotta, Malinen sanoo.
Airpro Oy on lentoasemayhtiö Finavian ydinliiketoimintaa tukeva tytäryhtiö.