Henkilöstön edustaja luo lisäarvoa yrityksen hallituksessa

eija lahti-jäntti
Henkilöstön edustaja yrityksen hallinnossa vahvistaa työntekijöiden ääntä päätöksenteossa. Asiakaspalvelukoordinaattori Eija Lahti-Jäntti kertoo, millaista työ on Valmetin hallituksessa.

Henkilöstön edustaja luo lisäarvoa yrityksen hallituksessa

Julkaistu 15.11.2017 klo 13:41
ProStoori
Kirjoittanut
Sami Turunen

Erilaisia tapoja. – Henkilöstön hallintoedustus perustuu lakiin tai sopimukseen, ja paikka voi olla joko yrityksen hallituksessa, hallintoneuvostossa tai johtoryhmässä. Oleellista minusta on, että valitaan tapa, mikä mihinkin yritykseen sopii. Yritykset ovat erilaisia ja tärkeintä on, että edustus järjestetään tarkoituksenmukaisesti, sama konsepti ei toimi välttämättä joka paikassa. Ruotsiin verrattuna meillä Suomessa on aika vähän edustajia yritysten hallinnoissa.

Valmetilla henkilöstön edustaja osallistuu kutsuttuna asiantuntijana yhtiön hallituksen kokouksiin. Olen ollut henkilöstön edustaja nyt noin viisi vuotta.

Aikaa ja opettelua.  – Jokainen luo henkilöstön edustajan pestinsä oman näköisekseen. Itselle tämä paikka on ainakin opettanut näkemään ison kokonaisuuden: tässä oppii ymmärtämään taustoja ja sitä, miksi yrityksessä tehdään asioita niin kuin niitä tehdään.

Isossa yrityksessä voi olla useita liiketoimintalinjoja. On melko haastavaa ymmärtää niiden kaikkien toimintaa. Itse olen  töissä yhdellä busisnessektorilla, mutta hallitus joutuu katsomaan niitä kaikkia. Olen tehnyt aika paljon töitä sen eteen, että ymmärrän oikeasti, millaisesta busineksestä kaikissa eri liiketoimintalinjoissa on kyse. Olen matkan varrella opiskellut asioita sitä mukaa, kun on tarvinnut. Aika vaikea on mitään kommentoida ja ymmärtää, jos ei ole perehtynyt asioihin.

Valmetilla hallituksen kokouskieli on englanti eli sitä on osattava. Ymmärrystä yritystaloudesta ja -hallinnosta pitää olla ja koska hallitus työstää pitkän tähtäimen strategisia suunnitelmia, kannattaa  sellaistakin osaamista olla. On hyvä, jos henkilöstön edustaja kykenee katsomaan kokonaisuuksia vähän laajemmasta helikopterinäkymästä.

Kompetenssia voi hankkia koulutuksella, mutta tärkeää on myös se, millainen on henkilönä. Tiettyä avoimuutta ja sosiaalisuutta on hyvä olla, samoin rohkeutta tuoda asioita esiin eri yhteyksissä. Asiallisuus on päivänselvä vaatimus ja luottamus on kaiken a ja o, ilman sitä hommasta ei tule mitään.

Hallitustyöskentely vaatii välillä aika paljon aikaa. Ajankäyttö on usein melko haasteellista, koska oma normaalikin työkuorma on joskus melko kova. Apua päätyöni kuormaan olen saanut pyytämällä. Olisin varmaan voinut itse olla siinä asiassa jämäkämpikin.

On hyvin tärkeää hyödyntää kaikki kontaktit ja käydä vapaamuotoisempia keskusteluja muissakin kuin vain virallisissa yhteyksissä, Eija Lahti-Jäntti kertoo.

Kaikkien asialla. – Hallituksessa en edusta itseäni tai vain jotain tiettyä henkilöstöryhmää tai liittoa, edustan koko henkilöstöä. Tässä asiassa olen ollut erityisen tarkka ja joutunut siitä joskus muistuttamaankin. Olen yhteyksissä kaikkien henkilöstöryhmien kanssa, käyn esimerkiksi luottamusmieskokouksissa, ammattiosastojen vuosikokouksissa sekä yrityksen yhteistoimintaryhmässä. Erittäin paljon keskustelen ihan yksittäisten ihmisten kanssa. Se on osoitus luottamuksesta ja olen siitä kiitollinen. On hyvin tärkeää hyödyntää kaikki kontaktit ja käydä vapaamuotoisempia keskusteluja muissakin kuin vain virallisissa yhteyksissä.

Tässä hommassa siis luottamus joka suuntaan puolin ja toisin on kaiken ydin. Se, että henkilöstön edustaja ei voi raportoida mitään hallituksen kokouksista, on toisaalta joskus turhauttavaa ja tieto  lisää joskus tuskaa, mutta se kuuluu tähän työhön. Jotain konkreettista kuitenkin voi kertoa, esimerkiksi ainakin sen, että meillä on hallitus, joka todella keskustelee asioista ja pohtii ja paneutuu niihin. Minusta sekin on tärkeä viesti henkilöstölle.

Alansa asiantuntija. – Henkilöstön edustaja tuo lisäarvoa yritykselle olemalla henkilöstöön liittyvien asioiden osaaja. Ei osallistumisen tarvitse olla aina maailmoja syleileviä juttuja, vaan voin kertoa, millaisia tunnelmia ruohonjuuritasolla on ja mitkä asiat askarruttavat.

Meilläkin on ollut vaikeita vuosia, silloin olen kertonut, jos ihmiset ovat huolissaan. Jos tunnelma on piristynyt, siitäkin on hyvä kertoa. Tärkeää on viedä myös ihmisten arkea hallituksen tietoon, ja muistuttaa, että kaikkien työ on tärkeää ja kaikilla on organisaatiossa roolinsa, vaikka se minulle ja monelle onkin itsestäänselvyys. Minut on aina otettu hyvin huomioon – ei vain kuultu, vaan oikeasti kuunneltu. Monet hallituksessa käsiteltävät asiat ovat tietysti pitkällä tähtäimellä tehtäviä päätöksiä, joten aina terveiset eivät ihan heti näy käytännössä.

Tällaisesta järjestelystä on hyötyä henkilöstölle, mutta myös työnantajalle. Henkilöstön edustus lisää luottamusta ja henkilöstön osallistamista. Henkilöstöä sitoutetaan yritykseen sillä, että myös yritys on sitoutunut henkilöstöön. Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara on toisaalta klisee, mutta niin se asia vaan on.

Valmetin hallituksen esittely