”Hintojen nousun tulee näkyä palkoissa”

Anne Hämeenkorpi lataa akkujaan liikkumalla.
Valmetilla töitä on riittänyt koronapandemiasta ja Rautpohjan tehtaan suurpalosta huolimatta. Nyt Pron hallituksen jäsen Anne Hämeenkorpi jännittää tes-neuvottelujen tulosta.

”Hintojen nousun tulee näkyä palkoissa”

Julkaistu 07.11.2022 klo 08:30
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Toukokuun 7. päivänä Valmetin Rautpohjan tehtaan tuotantotilassa syttyi räjähdysmäisesti alkanut tulipalo. Lähellä asuva Valmetin pääluottamusmies Anne Hämeenkorpi ei ollut töissä, mutta seurasi järkyttyneenä mustan savun nousemista rakennuksesta.

– Kyllä se hiljaiseksi veti, siinä oli kaikki katastrofin ainekset kasassa. Onneksi oli lauantai, töissä vähemmän ihmisiä ja henkilövahingoilta vältyttiin, Hämeenkorpi kertoo.

Hämeenkorpi veti jäsenille heti Teams-tapaamisen, jossa kerrottiin ensiaskelista palon jälkeen.

– Työpaikalla oli pitkään apea tunnelma. Vahva surun tunne yllätti, Hämeenkorpi sanoo.

Vaikka miljoonavahingot aiheuttanut palo vaikutti voimakkaasti tuotantoon ja on aiheuttanut paljon ylimääräistä työtä, on siitä Hämeenkorven mukaan jo toivuttu. Valmetin henkilöstö on täystyöllistetty pitkälle ensi vuoteen asti ja tulevaisuuteen suhtaudutaan luottavaisin mielin.

– Kun ajatellaan millaisessa myllerryksessä maailma on tällä hetkellä, saa olla kiitollinen siitä, että on töitä. Se on yksi murhe vähemmän.

Rautpohjan tehdas valmistaa muun muassa paperi- ja kartonkikoneita, massankuivauskoneen märkäpäätä sekä erikoiskomponentteja. Siinä missä monilla muilla aloilla työt loppuivat koronapandemian myötä kuin seinään, Valmet on takonut ennätystulosta koko pandemian ajan.

– Se kertoo siitä, että henkilöstö on venynyt ja tehnyt kaikkensa sen eteen, että työt eivät kärsisi koronan takia, Hämeenkorpi sanoo.

Palkankorotusten kohtalo avoin

Neuvottelut teknologiateollisuuden työehtosopimuksen palkankorotuksista vuodelle 2023 alkoivat syyskuussa. Koska sopimukseen ei päästy kuun loppuun mennessä, Pron neuvottelijat irtisanoivat alan työehtosopimuksen päättymään marraskuun lopussa. Nyt neuvottelujen kohteena on koko työehtosopimus.

– Käytäväkeskustelut kiertyvät palkkoihin. Meitä kaikkia koskettaa se, miten valtavasti hinnat ovat nousseet. Jäsenet lähettävät terveisiä, että palkassa pitäisi näkyä korotuksia, jotta ostovoima säilyisi ja palkalla tulisi toimeen, Hämeenkorpi kertoo.

Hämeenkorven mukaan työpaikalla valmistaudutaan työtaisteluun, jotta toimihenkilöille suotuisa työehtosopimuksen neuvottelutulos saadaan aikaiseksi.

– Lakkoa ei missään tapauksessa haluta, mutta joskus sekin tie on välttämätön.

Nuoret mukaan liittoon

Hämeenkorven mukaan henkilöstön ikääntyminen näkyy Valmetilla viikoittaisten eläköitymiskakkukahvien muodossa. Pitkän työuran tehneiden tilalle tulee uusia, nuoria työntekijöitä.

– Jos ennen työkaveri saattoi tuoda ammattiliiton liittymiskaavakkeen ja sanonut että täytä tämä, nykyisin työtä täytyy tehdä enemmän, jotta nuoret saadaan järjestäytymään. Heillä saattaa olla tunne, että he pärjäävät yksin, Hämeenkorpi sanoo.

Hämeenkorven mukaan liiton jäsenyys tuo vakuutuksen tavoin turvan ja luottamusmiesten tuen  yllättävien tilanteiden varalle. Lisäksi palkkakehitys on liittoon kuuluvilla tutkitusti parempi.

– Jos ei ole järjestäytynyttä porukkaa, ei ole myöskään voimassa olevaa tessiä, Hämeenkorpi muistuttaa.

Pääluottamusmiehen tehtävää Hämeenkorpi kuvaa näköalapaikaksi. Luottamustehtävässä häntä motivoivat oikeudenmukaisuus ja tunne siitä, että pystyy auttamaan jäseniä työsuhteeseen liittyvissä asioissa.

Luonnosta voimaa

Hämeenkorpi lataa akkujaan luonnon helmassa, joko metsässä tai järvellä. Hän tunnustautuu sekä polkujuoksijaksi että ahkeraksi sienestäjäksi, jonka sienikori täyttyy herkkutateilla, kanttarelleilla, suppilovahveroilla ja korvasienillä.

– Metsässä kuuntelen luonnon ääniä, mutta kuntosalilla tai liikenteen hälyssä juostessa vähän raskaampaa jytkettä, Hämeenkorpi kertoo.

Työlle vastapainoa antaa myös ystävien ja läheisten, varsinkin lastenlasten seura.

– Heidän kanssaan touhuamalla ja heidän kasvuaan seuraamalla asiat asettuvat tärkeysjärjestykseen.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuka?
Anne Hämeenkorpi
Työpaikka: Valmet, Rautpohjan toimipiste Jyväskylässä
Titteli: documentation chief engineer, pääluottamusmies