Jäsentensä näköinen edustajisto

edustajistovaali
Ammattiliitto Pron edustajistovaalit pidetään elokuussa, mutta mitä edustajistossa oikein tehdään ja miksi vaaleissa kannattaa äänestää? Katja Minkkiselle tärkeintä oli halu parantaa heikossa asemassa olevien asemaa.

Jäsentensä näköinen edustajisto

Julkaistu 06.08.2020 klo 09:22

Pro Uutiset

Edustajisto on Ammattiliitto Pron korkein päättävä elin, joka vahvistaa Pron toimintalinjat, valitsee liiton puheenjohtajan ja valvoo liiton hallituksen toimintaa. Kahdesti vuodessa kokoontuvan edustajiston jäsenet valitaan vaaleilla, joissa jokainen Pron äänioikeutettu jäsen voi äänestää.

Edustajistossa vuodesta 2012 aina kuluvaan vuoteen asti vaikuttanut Katja Minkkinen oli ollut jo pitkään mukana ammattiyhdistystoiminnassa ennen hakeutumistaan edustajistoon. Sysäyksen vaikuttamistyön syventämiseen toi sisäilmasairauden puhkeaminen ja huonot kokemukset sen hoitamisesta.

– Minulla oli selkeä agenda, jota halusin ajaa edustajistossa. Halusin parantaa sisäilmasta sairastuneiden asemaa työpaikoilla ja nostaa tätä asiaa esiin myös liiton omassa toiminnassa, Minkkinen sanoo.

Vielä edustajistoaikanaan Minkkinen työskenteli kiinteistöpalvelualalla isännöintitehtävissä. Tällä hetkellä hän asuu Espanjan Costa Blancalla ja työskentelee omassa yrityksessään, joka tuottaa käännös- ja viranomaisasiointipalveluita pääasiassa suomalaisille ja espanjalaisille yrityksille. Hänet sai lähtemään Suomesta yhtäältä astmaatikolle miellyttävämpi ilmasto, toisaalta kiinnostus kielialueeseen.

– Keski-Suomessa kielitaidosta ei ollut juurikaan hyötyä, Minkkinen toteaa.

Katja Minkkinen

Edustajistossa päätetään isoista linjauksista

Edustajistokausillaan Minkkinen oli mukana päättämässä isoista linjauksista liiton toiminnassa, joihin liittyivät niin Pron fuusioituminen julkista sektoria edustaneen Palkansaajajärjestö Pardian kanssa kuin vuoden 2016 vaikeat kiky-ratkaisut. Tämän lisäksi Minkkinen ajoi myös itseään lähellä olevia asioita.

– Työskentelin edustajistossa aktiivisesti sen eteen, että liiton toiminnassa tuettaisiin entistä paremmin henkilöstön edustajien toimintaa syrjinnän ennaltaehkäisyssä.

Minkkisen tekemän aloitteen tuloksena Pro tuotti vuonna 2018 syrjinnän vastaisen oppaan liiton toimintaan. Opas auttaa syrjinnän tunnistamissa ja siihen puuttumisessa myös liiton omassa toiminnassa.

Reilun pelin puolesta

Kaksi kautta Pron edustajistossa ovat antaneet positiivisia kokemuksia. Asiallisen ja hyvän ilmapiiriin ohella Minkkinen pitää edustajistossa myös siitä, että se heijastaa omalla tavallaan Pron jäsenkunnan kirjavuutta.

– Pro edustaa monia eri aloja, joten edustajistossa tapaa uusia ja mielenkiintoisia ihmisiä myös ammateista, joiden olemassaolosta ei välttämättä ole aiemmin kuullutkaan. Kaikkia näitä ihmisiä kuitenkin yhdistää ”reilun pelin henki”, eli halu vaikuttaa ja luoda toista aidosti kunnioittava neuvottelukulttuuri työpaikoille, hän korostaa.

Miksi tulevissa edustajistovaaleissa sitten kannattaisi äänestää? Minkkisen mielestä äänestäminen on tärkeää, jotta Pro olisi jatkossakin jäseniään lähellä oleva liitto.

– Demokraattisena liittona Pro on jäsentensä näköinen ja siitä on tärkeää pitää kiinni. Kannustankin äänestämään edustajistoon ennen kaikkea sellaista henkilöä, joka ajaa juuri sinulle tärkeitä asioita.

Pron edustajistovaalien äänestysaika alkaa maanantaina 10.8.2020 klo 9.00 ja päättyy perjantaina 4.9.2020 klo 16.00. Ehdokkaat ja ehdokasnumerot löydät tästä linkistä. Pron edustajistovaalien vaalikoneessa voit tutustua tarkemmin ehdokkaisiin, jotka esittävät näkemyksensä 13 kysymykseen ja väittämään.