”Johdon tulee sitoutua tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen”

Kaikilla on oikeus tasa-arvoiseen kohteluun työpaikalla. Miten työpaikalla voi edistää yhdenvertaisuutta ja miten kannattaa toimia, jos kohtaa syrjintää?

”Johdon tulee sitoutua tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen”

Julkaistu 26.06.2019 klo 13:08

Pro Uutiset / Lähde: STTK

Tilastokeskuksen mukaan lakimuutokset näkyvät sateenkaariväen tilastoinnissa. Kuva suomalaisperheistä onkin tilastojen valossa aiempaa hieman värikkäämpi, monipuolisempi ja osittain myös todenmukaisempi.

Yhdenvertaisesta työelämästä ja sen varmistamisesta keskusteltiin tiistaina 25. kesäkuuta palkansaajakeskusjärjestöjen STTK:n, SAK:n ja Akavan yhteisessä tilaisuudessa Helsingissä.

Yhdeksän keinoa yhdenvertaisuuden edistämiseksi

Kuvassa panelisti.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston ylitarkastaja Jussi Aaltonen listasi keskustelussa kolme keinoa, joilla yhdenvertaisuutta edistetään työpaikoilla:

1. Yhdenvertaisuuden arvioiminen.
  2. Konkreettiset tavoitteet, joiden toteuttamiseen sitoudutaan.
  3. Johdon tuki ja esimerkki.

Myös Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo kertoi keinoista:

1. Jos yhdenvertaisuus on organisaatiollesi tärkeää, kerro siitä niin organisaation sisällä kuin ulkopuolella.
  2. Älä jätä sateenkaari-ihmisten oikeuksia edistämättä, vaikka ne eivät olisi sinulle entuudestaan tuttuja tai et tuntisi haasteita tai käsitteitä.
  3. Varmista, että edistät myös sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta.

Monimuotoiset perheet -verkoston johtava asiantuntija Anna Moring listasi myös keinoja:

1. Laaja perheen määritelmä. Perhesuhteet ovat moninaisia ja niiden merkitys ihmisen elämässä suuri. Kunnioitetaan kaikkia perhesuhteita.
  2. Sano kyllä aina, kun voit. Kaikkia perhetilanteita sääntökirjasta ei löydy. Älä sano varmuuden vuoksi ei, vaan etsi keinoja, joilla tilanteita voi ratkoa joustolla ja ymmärryksellä.
  3. Avoin ilmapiiri mahdollistaa perheistä puhumisen, mutta ei pakota avautumaan. Avoimuus lisää ymmärrystä ja auttaa kannattelemaan työyhteisön jäseniä myös mahdollisissa kriisi- ja konfliktitilanteissa.

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus yrityksen rekrytointivaltteja

Jorma ja Kristiina paneelissa.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen ja Veikkauksen pääluottamusmies Kristiina Lindroos olivat kuuntelemassa keskusjärjestöjen tilaisuutta.

– Yhdenvertaisuudella ja tasa-arvolla työpaikalla pitää olla näkyvä omistaja. Se on luonnollisesti toimiva johto. Nämä asiat mukaanluettuna avoimuus tulee nähdä kilpailuetuna hyvistä työntekijöistä, Malinen kommentoi.

Kristiina Lindroos on samoilla linjoilla.

– Päällimmäisenä keskustelusta välittyi viesti, että tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat valitettavasti vielä illuusio Suomessa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia ei pitäisi nähdä hallinnollisena taakkana, vaan suunnitelmien lisäksi tarvitaan konkreettisia tekoja.

Näin Pro tukee yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa

Ammattiliitto Prolle syrjimättömyys on tärkeä asia. Kaikilla on oikeus tasa-arvoiseen kohteluun työpaikalla riippumatta esimerkiksi seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetista, sukupuolen ilmaisusta, iästä tai ihonväristä.

Luottamusmiehellä ja työsuojeluvaltuutetulla on oikeus saada tietää, mihin toimenpiteisiin työnantaja on ryhtynyt yhdenvertaisuuden edistämiseksi työpaikalla.

Toimi näin, jos kohtaat syrjintää:

1. Pyydä työnantajalta kirjallinen selvitys ja perustelut syrjiväksi koetusta menettelytavasta tai kohtelusta.
  2. Jos on kyse häirinnästä, pyydä työnantajaa puuttumaan tilanteeseen
  3. Ota yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen tai työsuojeluvaltuutettuun. Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, ole yhteydessä suoraan liittoon.
  4. Voit ottaa yhteyttä myös aluehallintovirastoon työsuojelutarkastajaan asian selvittämiseksi. Yhteydenoton voi tehdä nimettömästi, eivätkä he ryhdy valvontatoimenpiteisiin ilman syrjintää kokeneen kirjallista suostumusta. Sukupuoleen liittyvissä kysymyksissä voit kääntyä tasa-arvovaltuutetun puoleen.
  5. Halutessasi liitto arvioi onko asiassa perusteita nostaa hyvityskanne. Liitto ajaa silloin asiaa puolestasi. Hyvityskanteiden ajaminen ei kuulu työsuojeluviranomaisten toimivaltaan.
  6. Voit olla yhteydessä myös yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistoon, josta voit pyytää neuvoja asian selvittämiseksi.
  7. Toimi ripeästi, koska syrjintäasia voi vanhentua.

Järjestämme Pro Pride After Work – voitko olla työpaikalla oma itsesi? -tilaisuuden torstaina 27. kesäkuuta. Ilmoittautumaan pääset tästä.