Joka kolmas prolainen tekee etätyötä, vaikka mahdollisuus olisi 75 %:lla

Tällä hetkellä noin 75 prosentilla Ammattiliitto Pron jäsenistä on mahdollisuus etätyöhön, mutta vain kolmannes on todellisuudessa ollut etätyössä, selviää Pron jäsenkyselystä. – Etätyöntekijän tehokkaat työtunnit voivat olla suuria verrattuna häiriöiseen työtilaan, kertoo tutkija Petri Palmu.

Joka kolmas prolainen tekee etätyötä, vaikka mahdollisuus olisi 75 %:lla

Julkaistu 20.03.2020 klo 09:00

Pro Uutiset

Etätyömahdollisuudet Pron jäsenkentässä ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, selviää Pron työmarkkinatutkimuksesta. Tällä hetkellä noin 75 prosentilla jäsenistä on mahdollisuus etätyöhön.

Erot työpaikkojen etätyömahdollisuuksissa olivat suuria. Jäsenkyselyyn vastanneiden TE-toimistojen, ELY-keskusten, Finnveran, Samlinkin ja Maanmittauslaitoksen toimihenkilöillä oli yli 90 prosentin mahdollisuus tehdä etätöitä. Alle kymmenen prosentin mahdollisuus oli taas Aktian, GoExcellentin, Säästöpankin ja Paikallisosuuspankin toimihenkilöillä.

Vaikka työpaikalla olisi mahdollisuus etätyöhön, tehdään niitä yllättävän vähän. Vain kymmenen prosenttia jäsenistä on etätöissä vähintään viisi päivää kuukaudessa, eli melkein yhden työviikon kuukaudessa. Etätöitä tehdään Pron pääsektoreista eniten ICT-sektorilla.

– Todellisuudessa vain kolmannes jäsenistä on ollut etätyössä. Syyt ovat moninaisia, osalla työtä on vaikea tehdä esimerkiksi tehtaan tai laboratorion ulkopuolella, mutta moni ei myöskään halua etääntyä liiaksi työpaikan sosiaalisista suhteista, joita pidetään tärkeinä, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Etätöillä on kuitenkin monia hyvinvointivaikutuksia. Ne lisäävät tuottavuutta, kun työ vaatii keskittymistä ja työtilat ovat häiriöiset. Moni säästää myös työmatka-aikaa.

Jokaisen asiantuntijan työhön tulee kuulua myös suunnittelu-, kehitys- ja analysointityötä. Pääsääntöisestä työpisteestä hetkeksi irtautuminen voi olla vain hyvä asia. Työtilan tulee muuttua työkohteen luonteen mukaan, ei toisinpäin.

Etätyöntekijän tehokkaat työtunnit voivat olla suuria verrattuna häiriöiseen työtilaan, jatkaa Palmu.

Pron jäsenten mukaan työviikon ihannepituus olisi keskimäärin 30–35 tuntia viikossa, kun toteutunut työviikko on ollut keskimäärin noin 40 tuntia.

Kiinnostuitko? Lisää tutkittua tietoa työajoista sektorianalyysistä.