Jukkatalo jätti konkurssihakemuksen

Petteri Hyttinen
Pron sopimuspäällikkö kertoo liiton auttavan jäseniä ja toivovan Jukkatalon liiketoiminnalle jatkajaa.

Jukkatalo jätti konkurssihakemuksen

Julkaistu 28.08.2023 klo 12:48

Pientalorakentaja Jukkatalo oy on tänään maanantaina 28. elokuuta jättänyt konkurssihakemuksen Oulun käräjäoikeuteen. Asiasta kertoi aiemmin Rakennuslehti

Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi yli 95 miljoonaan euroon, mutta liiketulos painui 4,6 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Tilinpäätöksen mukaan tappio johtuu ennätyksellisestä kasvusta, materiaalipulasta ja materiaalikustannusten noususta. Talotoimitukset piti hoitaa sopimusehtojen mukaisilla hinnoilla. Jukkatalolla oli viime vuonna palkkalistoilla runsaat 200 henkilöä.

Ammattiliitto Pron sopimuspäällikkö Petteri Hyttinen on tilanteesta pahoillaan. Jukkatalolla on yrityskohtainen työehtosopimus, jossa Pro on sopijakumppani.

– Konkurssitilanteessa autamme jäseniä ja toivomme Jukkatalon liiketoiminnalle jatkajaa.

Pientalorakentamista ovat kuormittaneet raaka-aineiden hintojen nousu, vaikeat markkinaolosuhteet ja useat kriisit.

– Vaikea markkinatilanne tuli syliin. Jukkatalo on alan ensimmäinen konkurssiin hakeutunut talotehdas, jolla on yrityskohtainen työehtosopimus. Yrityskohtaiset työehtosopimukset tai paikallinen sopiminen eivät ole autuaaksi tekevä vastaus ulkopuolelta tuleviin kriiseihin, joita kukaan ei pysty ennakoimaan, Hyttinen toteaa.