Hyppää pääsisältöön

Katsastusmies ei tiestön yhtiöittämisestä perusta

Katsastusmiestä ei liikenneministerin esitys tiestön yhtiöittämisestä innosta.  – Jos autokanta uudistuu, katsastusvälit harvenevat ja se saattaa vähentää katsastusmiesten tarvetta, arvioi Jukka Tuupainen Joensuusta.

Pro Uutiset/kuva:Nina Tuomainen

Suomen tiet yhtiöitetään ja autoilun verotus uusitaan, esitti liikenneministeriö eilen torstaina julkisuuteen tuomassa esityksessään.
– Ehdotus ei katsastuspuolelle pahemmin vaikuta.  Jos autokanta uudistuu, silloin katsastusvälit harvenevat ja se saattaa vähentää katsastusmiesten tarvetta ja lisätä työttömyyttä, arvioi katsastusmies Jukka Tuupainen Joensuusta.

Esityksessä autovero poistuisi ja ajoneuvoveroa sekä bensiiniveroa alennettaisiin. Liikenneverkkoa rahoitettaisiin jatkossa tienkäyttömaksuilla, joista päättäisi uusi liikenneverkkoyhtiö.

Joensuussa työskentelevä Tuupanen huomauttaa, että esitys kohtelee kaltoin maaseudulla asuvia ja pitkiä matkoja ajavia, joiden kotikulmilla ei ole julkista liikennettä.

– Esityksen aikataulu on epäselvä ja muutenkin vaikuttaa siltä, että ministerin pitää vain päästä pätemään.

Tuupainen osallistui Ammattiliitto Pron auto- ja katsastusalan neuvottelupäiville Helsingissä tammikuussa.

Jarruviat yleisimpiä

Jukka Tuupainen aloitti uransa Helsingissä ja hän on työskennellyt lähes parikymmentä vuotta Katsastus-Kovalaisella Joensuussa.

– Hyvin olen viihtynyt. Joka päivä on erilainen ja erilaisten ihmisten kanssa pääsee juttelemaan, hän kertoo.

Yritys työllistää yhteensä toistakymmentä henkilöä. Samaan konserniin kuuluu Q-Katsastus, jolla on toimipisteet Joensuun lisäksi Kuopiossa, Kouvolassa, Jyväskylässä ja Lahdessa.

– Työssä saa myös hyvää tietoa autoista, jos vaikka meinaa ostaa auton, Tuupainen vinoilee.

Itse hän ei autoihin sijoittele, vaan kulkupeli on käyttötavaraa.

Tuupaisen mukaan yleisimpiä syitä katsastuksen hylkäämiseen ovat jarruviat ja pakkasella käsijarruviat, koska käsijarrua käytetään harvoin.

”Katsastusmiehen osattava hymyillä”

Yhdysmies Tuupaisen ura alkoi ennen katsastusalan yksityistämistä vuonna 2003, jolloin katsastusmiehiä pidettiin vielä yrmeinä ja arvaamattomina. Nyt asiakaspalvelua arvostetaan ja palveluammatissa on osattava jutella.

– Nykyisin pitää osata hymyilläkin, Tuupainen veistelee.

Asiakkaatkin ovat muuttuneet. Osa haluaa valita, kuka auton katsastaa ja virittelevät keskustelua auton huollosta.

– Jotkut soittelevat jälkikäteenkin ja kysyvät neuvoa, katsastuskonkari kertoo.

Koulutus monen mutkan kautta

Katsastusalan koulutus kaipaisi Jukka Tuupaisen mukaan muutosta. Pron autoalan neuvottelukunnassa yli kymmenen vuotta toiminut Tuupainen pitää nykyistä systeemiä turhan monimutkaisena.

Esimerkiksi kun katsastusyritys palkkaa vastavalmistuneen insinöörin, tämän on vielä kouluttauduttava henkilöautojen määräaikaiskatsastuskoulutuksessa, jota järjestää Yksityisten katsastusasemien liitto YKL. Sen jälkeen insinööri pääsee työpaikalle töihin. Aikanaan hän tenttii määräaikasikatsastuksen ja myöhemmin erikoiskatsastuksen. Raskaan kaluston katsastajaksi kulkee pitkä prosessi.

– Menee siinä aikaa, ja työnantajalta kuluu rahaa. Tottakai koulutus on hyvästä, mutta jotenkin sitä olisi voisi tiivistää.