Kolme tärppiä uudistuneisiin perhevapaisiin

Hymyilevä vauva kurkkaa peiton alta.
Kysyimme Ammattiliitto Pron tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtorannalta, mihin vauvaperheiden kannattaa nyt kiinnittää huomiota uudistuneissa perhevapaissa.

Kolme tärppiä uudistuneisiin perhevapaisiin

Julkaistu 30.09.2022 klo 08:30

Suomeen saatiin elokuussa yksi maailman edistyksellisimmistä perhevapaalainsäädännöistä. Pron tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta kertoo, mihin niissä kannattaa kiinnittää huomiota.

– Käytäntö näyttää, miten hyvin uudistuksen tavoitteet saavutetaan, eli pitävätkö isät enemmän perhevapaita ja vahvistuuko työelämän tasa-arvo.

1. Vanhempainpäivärahapäivien määrä nousi

Ansiosidonnaisten päivärahapäivien määrää nousi noin kahdella kuukaudella. Vapaan palkallisuus on sovittu omassa työ- tai virkaehtosopimuksessa.

Lue, kuinka yliopistojen työehtosopimus tuo parannusta perhevapaisiin ja lisää työelämän tasa-arvoa. Molemmat vanhemmat saavat jatkossa 32 arkipäivän palkallisen vanhempainvapaan.

2. Uudistus huomioi nykyistä paremmin erilaiset perhemuodot

Lapsen huoltajilla on päivärahoihin yhtäläinen oikeus riippumatta vanhemman sukupuolesta, tai siitä onko biologinen vai adoptiovanhempi tai onko lähi- vai etävanhempi.

Lue Kelan sivuilta, miten erilaiset perhemuodot on huomioitu.

3. Hoitovastuu jakaantuu tasaisemmin

Vanhempainrahapäiviä on käytettävissä yhteensä 320 arkipäivää. Kahden vanhemman perheissä vapaat jakautuvat tasan, eli molemmilla on käytettävissään 160 arkipäivää. Raskaana olevalla on näiden päivien lisäksi vielä 40 raskausrahapäivää ennen vanhempainrahalle siirtymistä.

Omasta kiintiöstään voi halutessaan luovuttaa enintään 63 arkipäivää toiselle vanhemmalle, omalle puolisolle tai lapsen toisen vanhemman puolisolle. Ilmoita tästä Kelaan.

Ammattiliitto Pro on vaikuttanut lainsäädännön uudistamiseen jo vuosia STTK:n kautta ja omilla lausunnoillaan.