Kristillisdemokraattien puoluekokous keskittyi henkilövalintoihin, työelämäkysymykset jäivät lehterille

Blogi kristillisdemokraattien puoluekokouksesta
Ammattiliitto Pro seuraa aktiivisesti puolueiden keskustelua työelämästä syksyn puoluekokouksissa. Kristillisdemokraattien puoluekokouksessa hallitusohjelma ja ensi kuun budjettiriihi jäivät keskustelussa paitsioon Sari Essayahin presidenttiehdokkuuden ja puolueen sääntömuutosten ollessa kokouksen ykköspuheenaiheita.

Julkaistu 28.08.2023 klo 09:38
Blogit
Kirjoittanut
Julia Kurki

Seurasin viikonloppuna (26.–27.8.) kristillisdemokraattien 35. sääntömääräistä puoluekokousta Joensuussa. Kokouksen tunnelmaa leimasi into hallitukseen pääsystä sekä ylpeys puolueen puheenjohtajan Sari Essayahin ministerisalkusta ja kokouksessa vahvistetusta presidenttiehdokkuudesta. Kokousväen suosikkihokemaksi nousi varapuheenjohtajaksi valitun kansanedustaja Mika Poutalan lohkaisu puolueen valttikortti “Pressayahista”.

Ammattiliitto Pron edustajana minua kiinnosti, millaista keskustelua kokouksessa käytäisiin esimerkiksi hallitusohjelman merkittävistä työelämää, työmarkkinoita ja sosiaaliturvaa koskevista kirjauksista. Saalis jäi kuitenkin laihaksi, vaikka poliittiselle keskustelulle oli varattu aikaa molempina kokouspäivinä.

Puoluejohdon puheenvuoroissa työelämä- ja työmarkkinateemat loistivat poissaolollaan. Poliittisessa keskustelussa ainoastaan yksi puheenvuoro sivusi sosiaaliturvan uudistusaikeita puoluekokousedustajan kannattaessa hallituksen aikeita “lisätä työnteon kannusteita” eli porrastaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa.

39 puoluekokousaloitteen joukossa työelämään liittyvät aiheet vilahtelivat vain muutaman kerran: kristillisdemokraattien Satakunnan piiri ja Porin osasto ehdottivat aloitteessaan, että työnantajan omavastuuosuutta työntekijän sairausajan palkanmaksusta lyhennetään 10:stä kolmeen päivään.

Lisäksi parissa aloitteessa ehdotettiin toimia, jotka hyvin todennäköisesti vähentäisivät naisten osallistumista työmarkkinoille: kotihoidontuen määrän nostamista työmarkkinatuen tasolle ja maksamista siihen asti, kun lapsi täyttää kolme vuotta sekä perhevapaiden uudistamista siten, että perheet saisivat jatkossa päättää vapaiden jakamisesta täysin vapaasti. Puoluehallitus kannatti kaikkien kolmen aloitteen hyväksymistä.

Selitys työelämäteemojen vähäisyydelle keskustelussa lienee paitsi se, että kokouksen pääpaino oli henkilövalinnoissa ja puolueen sääntömuutoksissa, myös se, että hallitusohjelman kirjaukset käyvät hyvin yhteen kristillisdemokraattien eduskuntavaalitavoitteiden kanssa. Hallitusohjelmassa esimerkiksi lisätään paikallisen sopimisen mahdollisuuksia radikaalisti, helpotetaan vuoden määräaikaisen työsopimuksen tekoa ilman erityistä syytä ja porrastetaan ansioturvaa lähes yksi yhteen kristillisdemokraattien oppositiokaudellaan julkaiseman vaihtoehtobudjetin mukaisesti. Voinee siis tulkita, että puoluekokousedustajat seisovat näiden puolueen linjojen ja hallitusohjelman takana. Miksi kritisoida jotain, joka sopii omaan pirtaan?

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhteiden asiantuntija. Ammattiliitto Pron yhteiskuntavaikuttajat seuraavat uudessa blogisarjassa eri puolueiden puoluekokouksia ja niissä käytävää työelämäkeskustelua. Blogisarjan edellisen osan perussuomalaisten puoluekokouksesta voit lukea täältä.